Arbeidsliv

Hva skal til for at sjefen kan kalle deg tilbake på jobb under ferien? Juristene svarer.

Kan arbeidstakere innkalles til jobb under ferieavvikling?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg ble nylig daglig leder i en virksomhet, og har et spørsmål nå som vi nærmer oss ferieavvikling. Alle ansatte har fått svar på sine ferieønsker, og en stor del av de ansatte avvikler ferien under fellesferien, altså i uke 28, 29 og 30. Jeg er engstelig for hva som kan skje hvis noe oppstår mens de ansatte er på ferie, og lurer på om jeg har noe handlingsrom i et slikt tilfelle?

Svar: Når arbeidstaker har blitt underrettet om ferieavvikling, er utgangspunktet at dette innebærer en bindende avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Denne kan ikke endres med mindre partene er enige om det, og hovedregelen er derfor at arbeidsgiver ikke kan innkalle arbeidstakere til jobb under ferieavviklingen.

Ferieloven § 6 tredje ledd oppstiller likevel en mulighet for arbeidsgiver til å gjøre endringer i fastsatt feriefritid som arbeidstakeren har fått underretning om. Vilkårene for å gjøre endringer er strenge; endring kan kun gjøres dersom ferieavviklingen på grunn av «uforutsette hendinger» vil skape «vesentlige driftsproblemer», og det ikke kan skaffes en stedfordrer. Arbeidsgiver har bevisbyrden for at vilkårene er oppfylt.

Hva som vil utgjøre «uforutsette hendinger» og «vesentlige driftsproblemer», må avgjøres ut ifra en konkret helhetsvurdering. Førstnevnte vilkår indikerer at det må være snakk om en hendelse som arbeidsgiver verken kunne eller burde forutsett. Videre må driftsproblemene arbeidstakers fravær vil resultere i være vesentlige, hvilket innebærer at problemene må gå utover mer alminnelige og forbigående driftsproblemer. Arbeidsgiver må også kunne vise til at det ble gjort reelle forsøk på å skaffe en stedfortreder, herunder både andre ansatte og vikarer.

Vilkårene for å gjøre endringer er strenge; endring kan kun gjøres dersom ferieavviklingen på grunn av «uforutsette hendinger» vil skape «vesentlige driftsproblemer»

Hvis arbeidstaker skal kalles inn til jobb under ferieavviklingen, plikter arbeidsgiver først å drøfte dette med vedkommende. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under disse drøftelsene. Disse saksbehandlingskravene bidrar til at unntaket kun benyttes i særlige tilfeller, da en drøftings- og representasjonsplikt er både tid- og ressurskrevende.

Arbeidstaker kan videre kreve erstattet dokumenterte merutgifter som følger av ferieomleggingen. I utgangspunktet plikter arbeidstaker å opplyse om slike merutgifter i møtet med arbeidsgiver. Som eksempel på utgifter som kan gi grunnlag for erstatning, nevnes avbestillingsgebyr for reiser og utgifter til leie av hytte, hotellrom eller lignende som arbeidstaker ikke får nyttiggjort seg av. Også dette vilkåret gir en indikasjon på at terskelen for å innkalle en arbeidstaker til jobb under ferieavvikling ligger høyt.

Merk at arbeidstaker uansett har krav på at hovedferien på 18 virkedager (3 uker) gis i hovedferieperioden, som er mellom 1. juni og 30. september, jf. ferieloven § 7 første ledd. De fleste ansatte hos dere skal avvikle ferie under fellesferien i ukene 28 til 30, som er til og med 30. juli, og hovedferieperioden vil derfor vare i to måneder til etter dette. Arbeidstakers krav på 3 uker ferie innen hovedferieperioden burde derfor ikke skape problemer, men dette må dere være oppmerksomme på.

Powered by Labrador CMS