Stadig nye steder i Bergen starter med SafeSpot etter krav om besøksregistrering

Publisert: 11. september 2020 kl 10.29
Oppdatert: 11. september 2020 kl 10.29

- Når vi denne uken i større grad registrer smitte som ikke er direkte knyttet til klyngeutbruddet blant studentene, har vi en økt bekymring for et mer omfattende utbrudd i Bergen. Derfor har vi valgt å innføre flere kraftige tiltak for å redusere en ytterligere økning av smitte i samfunnet, sier byrådsleder Roger Valhammer.

Bergen kommune har daglig kontakt med Folkehelseinstituttet (FHI) om smittesituasjonen i Bergen, og tiltakene som nå innføres, er i samråd med FHI.

En rekke nye aktører har startet med SafeSpot

Etter annonseringen har en rekke aktører i regionen startet med SafeSpot for å møte kravet om besøksregistrering. I løpet av få minutter vil serveringsstedet være klar for digital registrering av alle besøkende. I løpet av kort tid har Mc Donald's, Norrein gruppen med Egon Kjøttbasaren, Egon Lagunen, Egon Bristol og Egon Åsane og Bondens marked kommet i gang og flere steder kommer opp fortløpende.

"Tjenesten vil forenkle smittesporingen i kommunene og vi håper flere vil ta i bruk tjenesten", har kommuneoverlegen i Trondheim, Tove Røsstad tidligere uttalt om tjenesten.

I Levanger hvor tilnærmet alle serveringsstedene nå benytter SafeSpot, så kommuneoverlege Tommy Aune Rehn tilsvarende fordeler,:
"Det er en fordel for aktørene i bransjen, kundene og for meg personlig som skal drive med smittesporing, SafeSpot er en bra løsning for digital besøkskontroll og jeg håper at de fleste tar det i bruk".

Dersom det oppstår et tilfelle på et sted som benytter SafeSpot, vil leverandøren på forespørsel fra smittevernkontoret raskt kunne hente ut lister, ikke bare for det enkelte stedet, men på tvers av alle stedene som benytter seg av tjenesten.

Saken fortsetter under annonsen

Fakta om SafeSpot:

Tjenesten SafeSpot er utviklet av det trønderske teknologiselskapet ME Data AS. SafeSpot er en tjenesten hvor selskaper kan følge utviklingen i sin organisasjon relatert til håndtering av Covid-19. Tjenesten gir selskaper muligheten til å få innsikt i situasjonen for egne ansatte og sikre oversikt over besøkende, bli varslet og varsle, for rask og effektiv smittesporing dersom et tilfelle skulle oppstå. Slik kan virksomheter følge utviklingen i egen virksomhet og raskt handle dersom det skulle oppstå endringer eller et smittetilfelle, som kan ha betydelige konsekvenser for selskapets drift.

Ledige stillinger – Conveniencejobb