Program

09.30–10.10 Internasjonal uro

Internasjonal uro – nye globale rammebetingelser – konsekvenser for matbransjen i Norge.

Professor i internasjonale utviklingsstudier ved NMBU, Ruth Haug

10.10–10.30 Internasjonalisering

Blir det flere felles produkter i alle land slik at vi kan snakke om en internasjonalisering av hva vi spiser til vanlig?
• Hvilken strategi har Nestlé, et av verdens største matselskaper, for det norske markedet?
• Hva skjer i det internasjonale markedet?
• Er det en økning i nye produkter?

Torben Rasmussen, Country Manager for Nestlé Norge AS

10.30–10.50 Det offentlige

Slik kan det offentlige tilby mer norsk mat på menyen

Adm. dir Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat

10.50–11.10 Matsikkerhet

Er norsk mat bedre enn utenlandsk mat?
One health-perspektiv med både folkehelse, dyrehelse og bærekraft

Ole Alvseike, fagdirektør FoU, innovasjon og mattrygghet, Animalia

11.10–11.30 Mulighetene

Mulighetene i det norske markedet

Dagligvarekjeden Fudi er etablert og vil vokse i det norske markedet med utenlandske produkter.

Gründer og daglig leder Mathias Havgar

11.30–11.40 Kaffepause

11.40–12.15 Philipp Engedal

Hvem er han, hva vil han og hva mener han?

Intervju med Philipp Engedal, konsernsjef i Coop

12:15–12:50 Lunsj

12.50–13.30 Utfordringene

• Blir det mer norsk eller utenlandsk i butikkene?
• Er egne merkevarer svaret på det kundene vil ha?
«5 utfordringer for dagligvarebransjen»

Petter Haas Brubakk, direktør NHO Mat og drikke innleder.

Konsernsjef i Coop, Philipp Engedal, kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud fra NorgesGruppen og leder for næringspolitikk i Reitan Retail, Kårstein Eidem Løvaas, svarer på utfordringene

13.35–14.10 De nye nordiske kostrådene – innhold og status

De nye nordiske kostrådene – innhold og status
Helle Margrete Meltzer, dr.philos., ernæringsfysiolog, tidligere forskningssjef ved Folkehelseinstituttet og medlem av Nasjonalt råd for ernæring.

Norsk mat med eller uten internasjonal tilpasning?
Bjørn Gimming, leder Norges Bondelag

14.10–14.30 Hurtigruten

Hvilken strategi følger Hurtigruten når det gjelder lokalmat kontra internasjonale trender?

Utviklingstrekkene sett fra Hurtigruten ved Tani Gurra,
Front of House & Beverage Director og Øistein Nilsen, Culinary Director

14.30–14.50 Verdien av god gastronomi

Hvordan utbrer Stiftelsen Norsk Gastronomi kunnskap om mat og matlaging. Hvordan jobbes det med kokkene som deltar i Bocuse d’Or, og annet som bidrar til å styrke norsk gastronomis omdømme.

Arne Sørvig i Stiftelsen Norsk Gastronomi

14.50–15.30 Debatt

• Må det skje endringer i norsk landbrukspolitikk?
• Må vi lempe på importvernet for å få ned prisene
• Må vi i større grad tilpasse oss internasjonale trender?

Sivert Bjørnstad (Frp), Jenny Klinge (Sp) Rasmus Hansson (MDG), Linda Hofstad Helleland (H). Bjørn Gimming (Norges Bondelag), Peter Haas Brubakk (NHO Mat og Drikke).

Magne Lerø leder konferansen.

Med forbehold om endringer

Klikk her for å finne pdf av presenttasjonene

Pris: 2800,-

Prisen er 2800,- eks mva.

Tid: 6. september

9:30–15:30

Sted: Litteraturhuset

Litteraturhuset i Oslo og digitalt