Nordmenn fikk nye handlevaner under pandemien og kjøpte mer dagligvarer på nett. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Dyrefôr og takeaway blant det vi handlet mest på nett

NTB
Publisert: 29. april 2022 kl 10.04
Oppdatert: 29. april 2022 kl 10.12

Salget av de tradisjonelle pakkereisene økte fra 0,8 til 1,8 milliarder kroner fra 2020 til i fjor, mens antall solgte flybilletter økte med 52 prosent – opp fra 10,3 til 15,7 milliarder kroner.

– Dette er imidlertid sammenlignet med det verste året bransjen noen gang har hatt, sier Fadai.

Mer takeaway

Flere kjøpte også takeaway-mat i fjor. Oppgangen er på 24 prosent fra året før. Kurven har flatet noe ut i år, men pilene peker fortsatt oppover, ifølge Fadai.

Ned for byggevarer

Det har også vært nedgang i flere bransjer, for eksempel i byggevarebransjen.

– Nettsalget av denne type varer har gått ned fra 2,6 til 2,2 milliarder fra 2020 til 2021, sier Fadai.

Saken fortsetter under annonsen

Han tror årsaken er at mange gjorde seg ferdig med bygging og oppussing i den første nedstengningen.


Eksplosjon for dagligvarer

Pandemien har også påvirket nordmenns rutiner når det gjelder dagligvarer.

– I pandemiens første periode eksploderte handelen av dagligvarer på nett. I år har det gått tilbake med 1 prosent. Men fortsatt er nivået høyere enn i 2019, sier Fadai.

Salg av dyrefor på nett økte fra 1,1 milliarder kroner i 2020 til 1,2 milliarder i fjor. Salget av konsertopplevelser har økt fra 3 til 4,9 milliarder.

(©NTB)