Kinoreklame før filmen Aquaman frikjent i MFU

Publisert: 11. mars 2019 kl 07.22
Oppdatert: 11. november 2021 kl 11.23

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på kinoreklame vist før filmen Aquaman. Klageren mente at reklamefilmene for Pepsi-Cola, RedBull, Litago fra Tine og Coca-Cola før Aquaman var i strid med MFUs retningslinjer for markedsføring særlig rettet til barn.

MFU har et forbud mot reklame for produkter på MFUs liste på kinoforestillinger som er særskilt rettet til barn under 13 år.

Aquaman har et innhold som gjør at den ikke klassifiseres som en «barne- og familiefilm». Den klassifiseres av kinodistributørene som en «ung/ungdomsfilm».

Etter retningslinjene er det adgang til å vise reklamefilmer før ung/ungdomsfilmer dersom seerandelen på barn under 13 år er under 15 prosent. Andelen billetter solgt til barn under 14 år var for Aquaman 5,78 prosent.

Visningen av reklamefilmene på denne forestillingen var derfor ikke i strid med MFUs retningslinjer.

Saken fortsetter under annonsen

(Pressemelding)

Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

PRØVELES EN UTGAVE GRATIS!

Ledige stillinger – Conveniencejobb