Annonse
Et av satsningsområdene er å øke andelen norsk matmel betydelig. Foto: Felleskjøpet.

Vil gjøre tacolefsa helnorsk

Torsdag 26. august skjer det noe historisk ved NMBU på Ås når «Partnerskapet for norsk matkorn og planteproteiner» samles for første gang.

Historisk fordi det er ikke ofte konkurrenter i dagligvarebransjen setter seg rundt samme bord. Videre fordi man i dette partnerskapet samler store aktører fra dagligvarebransjen, næringsaktører og forskningsinstitusjoner i et eget fora hvor norsk matkorn og planteprotein står i sentrum.

Målet er å bruke forskningen og utviklingen til å øke bruken av norsk korn og proteinvekster i mat. Styringsgruppa ledes av Egil Olsvik, som også er styreleder ved fakultetet BIOVIT, NMBU og tidligere konserndirektør i Nortura.

Partnerskapet har allerede identifisert sentrale satsingsområder, som inkluderer alt fra å øke norskandelen i matmel fra dagens ca 50 prosent til 90 prosent, og til hvordan vi skal gjøre tacolefsa helnorsk.

Det forpliktende samarbeidet favner kjente mataktører som blant andre Felleskjøpet Agri, Rema 1000, Coop, NorgesGruppen, Orkla, Läntmannen Ceralia, Norgesmøllene. Også de fire store forskningsinstitusjonene NMBU, Nofima, Nibio og Graminor deltar sammen med Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, BKLF og NHO Mat og Drikke i partnerskapet.

Annonse
Annonse
Annonse