Etter vekst og optimisme for mat- og drikkenæringen gjennom pandemien, er situasjonen nå snudd på hodet: Forventningene til det neste halvåret er historisk lave, viser nye tall fra NHO Mat og Drikke. Foto: iStock
Foto

Etter vekst og optimisme for mat- og drikkenæringen gjennom pandemien, er situasjonen nå snudd på hodet: Forventningene til det neste halvåret er historisk lave, viser nye tall fra NHO Mat og Drikke. Foto: iStock

NYE TALL FOR MAT- OG DRIKKENÆRINGEN

Historisk lave forventninger til markedet i mat- og drikkenæringen

Publisert: 27. juni 2022 kl 09.21
Oppdatert: 27. juni 2022 kl 11.20

I det siste økonomibarometeret for medlemsbedriftene i hele NHO-fellesskapet for 2. kvartal 2022 er det medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke som har den høyeste andelen som svarer at markedssituasjonen er negativ; hele 14 prosent mot 8 prosent for alle NHO-bedriftene, skriver NHO Mat og Drikke.

I tillegg viser undersøkelsen følgende:

  • 35 prosent forventer en forverring/nedgang i markedsutsiktene kommende halvår
  • Over halvparten av de spurte forventer forverring av driftsresultatene kommende halvår.
  • Tre av fire bedrifter opplever innkjøpspriser som et stort hinder for investering og ekspansjon.

Dystert og tydelig

– Signalene fra medlemsbedriftene er dystre og tydelige: Det er ingen bedring i sikte; kostnadseksplosjonen som startet allerede under pandemien kan være bare en forsmak av det som kan komme til neste år, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Foto

Petter Haas Brubakk beskriver situasjonen i mat- og drikkenæringen som alvorlig. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

Brubakk peker på at den sterke kostnadsveksten på sentrale innsatsfaktorer og energi gjør at situasjonen nå er alvorlig for norske mat- og drikkeprodusenter.

Saken fortsetter under annonsen

– Dette kan være bare en forsmak av det som kan komme til neste år, sier Petter Haas Brubakk.

LES HER | Her er rapporten for andre kvartal 2022 fra NHO Mat og Drikke

Fra optimisme til nedtur

Mens andre næringer opplevde nedgang under pandemien, hadde mat- og drikkenæringen en periode med sterk vekst og optimisme. NHO Mat og Drikke kvartalsrapport levner ingen tvil om at denne trenden nå har snudd: Sammenlignet med alle bedriftene i NHO-fellesskapet opplever medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke en vanskeligere markedssituasjon i andre kvartal 2022.

Svekkelsen av markedssituasjonen kommer samtidig som fremtidsutsiktene for medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke er historisk svake. Forventningene til de neste seks månedene viser det laveste nettotallet som noen gang er målt for mat- og drikkeprodusentene i Næringslivets Økonomibarometer.

Ledige stillinger – Conveniencejobb