Redusert matsvinn gir trippel gevinst

Publisert: 29. september 2022 kl 09.49
Oppdatert: 29. september 2022 kl 11.35

­Matsvinnet i Norge skal halveres innen 2030, i tråd med FNs bærekraftmål og målsetningen i "Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn".

2000 serveringssteder på fem år

Matvett leder bransjesamarbeidet KuttMatsvinn2030 i serveringsbransjen, med målsetning om å redusere matsvinnet med 50 prosent ved utgangen av 2030 hos deltagende bedrifter. Prosjektet ble lansert i 2017 og etter fem år har virksomheter som representerer over 2000 serveringssteder, blitt med. NHO Reiseliv Innkjøpskjeden og andre sentrale aktører har gått sammen med Matvett om å lede arbeidet videre med "KuttMatsvinn Servering".

Gode veiledere

Prosjektet har skapt et viktig fundament for arbeidet i serveringsbransjen med tydelige definisjoner, indikatorer, system for måling og rapportering, verktøy for opplæring og kommunikasjon med gjester, samt deling av beste-praksis i bransjen. Det har blitt utviklet gode veiledere for å kutte matsvinn i serveringsbransjen, og hovedfokuset er å få serveringssteder til å iverksette systematisk måling av matsvinnet og jobbe med svinnreduserende tiltak.

Her finner du gode eksempler på tiltak du kan gjør i din bedrift

15 prosent reduksjon

Saken fortsetter under annonsen

Forebygging av matsvinn gir trippel gevinst. Økt lønnsomhet for bedriften, redusert belastning på klima, og et tryggere matfat for en økende befolkning. Tilsammen oppnådde deltagerne i KuttMatsvinn2020 en matsvinnreduksjon på 15 prosent, eller 390 tonn, noe som tilsvarer 24 millioner kroner og 1400 tonn CO2 ekv.

Inviterer hele bransjen inn

– Vi ønsker å motivere alle våre medlemmer innenfor hotell- og serveringsbransjen til å delta aktivt i arbeidet med å redusere matsvinn. Det øker bunnlinja, det reduserer CO2-utslipp og det skaper motiverte medarbeidere. Det nytter å samarbeide om viktige utfordringer som matsvinn er for både økonomi, klima og miljø og for samfunnet. Det er viktig å fortsette det gode arbeidet og investeringer som gjøres i dag for å heve ansattes kompetanse og bevissthet rundt matsvinn. Jeg håper alle i bransjen vil bidra i denne felles dugnaden, og ta gjerne kontakt med oss i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden for tips og råd om hvordan din bedrift kan bidra, sier direktør for innkjøp og verving, Morten Karlsen i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Ledige stillinger – Conveniencejobb