Annonse

Mat på farten

MATSVINNRedder mer mat enn noen gang

Too Good To Go opplever rekordhøy aktivitet, både blant butikker og app-brukerne. Hittil i år er det solgt 536.882 poser med overskuddsmat gjennom appen – 25 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Max mobilapp lanseres i Norge

Nå kan alle burgerglade gjester i Norge bestille, betale og finne den nærmeste Max-restaurant direkte via Max-appen. Bestillingsløsningen har i lang tid vært tilgjengelig i Sverige, og nå lanseres den for take away her til lands.

Just Eat mangedobler arbeidsstokken

Just Eat har ansatt flere enn 120 sjåfører siden oktober i fjor, og tredobler nå salgsstyrken for å vokse i Norge.

Hot burgernyhet hos MAX

For første gang noensinne er Grand Deluxe Pepper Jack ’n’ Chili å finne på MAX-menyen – en passelig sterk nyhet med smak av syltet chili og kremaktig Pepper Jack-ost.

Biltema i Namsos åpnet tre dager før skjema

Biltema investerer sterkt i utbygging av nye konseptvarehus med egen cafe, og kjedens nyeste varehus i Namsos er nå åpnet. Etableringsteamet har jobbet med full innsats og i løpet av fredagen ble det avgjort at kjedens nyeste og mest moderne varehuset åpnet samme dag, 3 dager før planlagt åpning.

30 prosent opp for Just Eat

Antall take away-bestillinger hos Just Eat økte med over 30 prosent i fjor. Selskapet har nå over 125 000 kunder og formidlet matbestilllinger for 250 millioner kroner i Norge i løpet av 2020.

Nortura Proff og ESSO Deli de Luca fortsetter samarbeidet

Ny avtale sikrer levering av pølser, hamburgere, pålegg, egg og hvitt kjøtt fra Gilde og Prior i to nye år. Avtalen er en av de største i servicehandelsmarkedet.

Grove fristelser på hjemmekontoret

Trenger du en oppkvikker på hjemmekontoret? En fristende lunsj gjør underverker for både humør, arbeidsglede og konsentrasjonsevne. Og jo grovere, desto bedre.

Bytter kantinen med take away

I 2020 økte antallet take away-lunsjer med 40 prosent, sammenlignet med året før. – Hjemmekontoret har gitt det norske folk nye lunsjvaner. Nordmenn har byttet ut kantinen på jobben med take away på hjemmekontoret, sier Odd Stian Gullhav i Just Eat.

Dette var nordmenns favorittmat i unntaksåret 2020

Foodora-budene syklet over to millioner kilometer med mat og varer i fjor. Det tilsvarer 52 ganger rundt jordkloden. Les hva nordmenn bestilte mest av og hvor de bestilte aller mest i 2020.

Her er tiltakene i kommunene på Østlandet

Utbruddet av den muterte virusvarianten i Nordre Follo førte lørdag til strenge nedstenginger i ti kommuner i Oslo-regionen. Søndag ble nye tiltak for ytterligere 15 kommuner lagt fram.

Slik serverer du supermat på farten

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) slår et slag for den norske hodekålen. Du skal lete lenge etter noe som er sunnere, friskere og mer næringsrikt enn kålen. Den dyrkes over store deler av vårt land og vi har den hele året. Den regnes som supermat og passer godt til det meste av kjappe måltider på farten.

Her er finalistene til Helsedirektoratets nye prisutdeling

Nå er finalistene til aktører i matvarebransjen som har gjort en særlig innsats i arbeidet for bedre kosthold klare. Det deles ut utmerkelser i kategoriene sunnere produkter og sunnere markedsføring. Vinnerne kåres i tilknytning til finalearrangementet til Det Norske Måltid 5. februar.

Studie: Å droppe lunsjpausen kan være helseskadelig

Hopper du over matpausen på jobb kan føre til økt sjanse for fysisk og psykisk utmattelse, ifølge en ny studie ved Høgskolen i Innlandet.

Circle K kunder har reddet 200 000 måltider

Ved hjelp av en populær app for å redde overskuddsmat har Circle K-kunder over hele landet kjøpt 200 000 poser med mat.

Sot bar & burger åpnet på Majorstua

Burger-kjeden som har sitt utspring fra Trøndelag åpnet denne uken en ny avdeling på Valkyrien kjøpesenter på Majorstua i Oslo. I tillegg varsler de fem nye restauranter i 2021.

Restaurantbransjen i Sverige ned 18,6 prosent i tredje kvartal

Ferske tall fra SCB viser en nedgang på 18,6 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2019. I andre kvartal var nedgangen på hele 40,1 prosent.

– Ikke grunnlag for konkurs i Joe & The Juice Norge

Nyheten om at en "rengjøringsgigant har begjært Joe & The Juice konkurs" har versert i den norske finanspressen fredag. Få timer etter kom kjeden med en kommentar til oppslagene.

Just Eat vil hjelpe restauranter med omstilling

Takeaway-selskapet Just Eat lager en ordning for nye restauranter som ønsker å begynne med hjemlevering. Tiltaket er en reaksjon på de nye skjerpede koronareglene.

Stolte produsenter av «junkfood»

Maten til McDonald’s kalles ofte «junkfood», men de fleste ingrediensene er kvalitetsråvarer produsert av norske bønder. I en ny, nasjonal kampanje tar McDonald’s et oppgjør med myten om at maten som serveres er av dårlig kvalitet.

Satser stort på Kylling Club sandwich

Shell/St1 har i lang tid jobbet for å endre matvanene på veien gjennom å ha et godt utvalg av sunn og tidsriktig mat på Shell-stasjonene i Norge. Andre uken i september satset kjeden på ennå et nytt produkt; Kylling Club sandwich.

Nå rulles Peppes Pizza ut på Circle K i hele Norge

Circle K, Peppes-Restaurants og Scandza annonserer i dag at de gjør hele Norges favorittrett enda mer tilgjengelig. Gjennom samarbeidet med Circle K øker antall utsalgssteder for Peppes Pizza fra 81 til over 300 over hele Norge.

Dette spiste nordmenn i sommer

Foodora leverer i dag i 13 byer over hele landet, og stadig flere får øynene opp for hvor lettvint det er å få matfavorittene levert på døren. Med en sterk vekst for selskapet det siste halvåret, er det ekstra spennende å se på fakta om nordmenns vaner når det kommer til hjemlevering av mat sommeren 2020.

3,7 millioner måltider reddet

Nordmenn har reddet 3,7 millioner poser med overskuddsmat fra å ende opp som svinn. Så langt i år ligger tallet på 1 million poser – en økning på 13 prosent fra samme periode i fjor. Parallelt har Too Good To Go registrert 270.000 nye brukere det siste året.

Fra krevende til tosifret vekst for GO2 grill

SOMMER 2020: Konseptet til Systemkjøp og GO2 grill, har klart seg godt gjennom pandemien. – Sommeren frem til medio august har vært svært bra sett i lys av situasjonen vi er i.

Kalde drikker blant vekstvinnerne for Circle K

SOMMER 2020: Ann Helen Våge, kategori- og markedsdirektør i Circle K Norge, bekrefter at våren ga et fall i matomsetningen, men at sommeren har gitt god vekst. Kalde drikker, energi-drikke, sjokolade, smågodt, tobakk og mat har vært populære kategorier i sommer – sammen med relaterte sesongprodukter som flaskegass og mobiltilbehør.

40 prosent opp for burgere

SOMMER 2020: – For KYSTEN RUNDT er det våre medlemmer innen fastfood, kafe og kro som har bidratt til veksten her. Det så mørkt ut i slutten av mars, så en god sommer har vært helt avgjørende for mange medlemmer. Vi har også en betydelig andel kantiner, og i det segmentet er det fortsatt betydelig nedgang, Torbjørn Ellingsen.

PEPPES vokser på take-away

SOMMER 2020: Peppes har gjennom 50 år bygget en god kultur og et tydelig konsept. Nå vokser de på leveringer.

Rekordrask overgang til franchise i Deli de Luca – alle driverne tjener penger

Deli de Luca har satt en ny standard i convenience, først i bysentra og siden langs landeveien. Framover skal franchisemodellen hjelpe dem med å øke markedsandelen. Alle franchisetakerne i kjeden tjener penger.

Ny utmerkelse for sunnere kosthold

Helse- og omsorgsdepartementet oppretter utmerkelser for aktører i matvarebransjen som har gjort en særlig innsats i arbeidet for bedre kosthold. Nominasjonen er åpen til 15. november 2020.

Nygrillet i Nydal

Etter en kort koronautsettelse er Burger King Nydal i Furnes endelig klar til å tenne grillen. Fredag 14. august, klokken 10.00 åpner dørene på den moderne Burger King restauranten.

Tolv av tretten Burger King-ansatte har testet negativt

På søndag 9. august ble det kjent at en medarbeider ved Burger King Telemarksporten testet positivt på en hurtigtest av korona. Nå har tolv av tretten fått negative prøvesvar melder NRK. Torsdag ettermiddag kunne burgerkjeden igjen åpne dørene for kundene.

foodora i Norden starter salg gjennom Instagram

Instagrams eier Facebook gjør det lettere for mennesker å støtte sine lokale restauranter. Gjennom foodora og Instagram kan man nå gjøre en bestilling direkte via foodoras instagramkonto og få leveransen kort tid etter.

Nå kan du bestille Big Mac på mobilen

Stadig flere nordmenn foretrekker å bruke mobilen til å både bestille og betale for tjenester og produkter. Nå har det for alvor nådd restaurantbransjen og denne uken lanserer McDonald’s sin løsning gjennom app-en sin. Fra før har man kunnet få gunstige tilbud gjennom app-en, men nå kan du også bruke app-en når du skal bestille og betale for maten din.

- Venter storinnrykk i sommer

3 av 4 nordmenn skal på bil- eller motorsykkelferie i Norge i år. En ny undersøkelse viser at landets bensinstasjoner forventer storinnrykk og vekst i salget av tobakk, raske måltidsløsninger og snacks/kioskvarer. Mange har også lagt bedre til rette for barnefamilier på biltur og innført strengere rutiner for rene toaletter sammenlignet med tidligere.

Fortsatt behov for oppfølging av akrylamidnivåene

Mattilsynet har fått analysert akrylamid i utvalgte potetchipsprodukter på det norske markedet. Produktene er fra tre av de større produsentene i Norge. Resultatene viser at nivåene i enkelte av produktene fortsatt bør ned.

Vil endre matvanene på veien

6 av 10 nordmenn sier de vil spise mindre kjøtt for å redusere klimagassutslippene, men kun 3 av 10 av lastebilsjåførene sier det samme. Det ønsker en av Norges største bensinstasjonskjeder å gjøre noe med.

Nå kan du bestille Whopper på mobilen

Burger King lanserer nå en ny bestilling- og betalingsløsning for alle restauranter i Norge. Løsningen gjør det mulig å bestille mat fra Burger King direkte fra egen mobil, enten som Take-Away eller for å nytes i restauranten.

Tilbyr midlertidig takeaway-løsning

Matredder-selskapet Too Good To Go stiller appen til rådighet for serveringssteder som vil tilby takeaway – selv om det ikke nødvendigvis er overskuddsmat. – Vi gjør dette for å støtte små virksomheter som kanskje står i fare for å måtte stenge, sier kommunikasjonsrådgiver Lene Kallum i Too Good To Go.

Tilbyr kontaktfri hjemkjøring av mat

Just Eat tilbyr kontaktfri levering, slik at du slipper å møte den som kjører måltidet hjem til deg.

Kreative løsninger for å holde hjulene i gang

Burgerkjeden Munchies har inngått en samarbeid med Voi. Coronautbruddet fører til mange tomme sitteplasser i restaurantbransjen. Nå låner Voi ut elsparkesykler, slik at Munchies kan levere maten hjem til folk.

Burger King med tiltak mot smittespredning

Fra klokken 16.00 torsdag den 12. mars vil Burger King holde åpent som vanlig, likevel vil det kun være mulig å handle «take away», i «Drive-Thru» og gjennom hjemlevering. Det betyr at kjedens sitteplasser ikke vil være tilgjengelig for gjestene i tiden fremover.

Burger King skal levere med Just Eat

Mandag 10. februar fortsetter Burger King sin satsing på hjemlevering. Da åpner tre av restaurantene i Trondheim for levering via Just Eat.

Studie: Å droppe lunsjpausen kan være helseskadelig

Hopper du over matpausen på jobb kan føre til økt sjanse for fysisk og psykisk utmattelse, ifølge en ny studie ved Høgskolen i Innlandet.

Wolt tar opp kampen med Foodora

Det finske matleveringsselskapet Wolt har tatt opp kampen med sykkelbudene med rosa sekker.

Satser stort på kylling-restauranter

Det norske konseptet Fly Chicken ekspanderer, og åpner nå sin andre restaurant. Fly Chicken rigger seg opp for videre vekst, og ser allerede på muligheten for etablering i andre storbyer til neste år.

En flying start for STREET!

30 000 enheter i uken

Jo flere fastfoodsteder på vei til jobben, desto flere overvektige

Antallet hurtigmatsteder langs veien til jobben kan påvirke din BMI, viser en amerikansk studie.

– Trenden for den helsebevisste tidsoptimisten

Convenience eating blir stadig mer populært i alle land verden over. For å følge med på denne trenden, bør man ta hensyn til den økende etterspørselen etter lett tilgjengelig, sunn og vellaget hurtigmat.

LEDER: Det spirer og gror!

Trønderkjeden Big Bite er virkelig i siget og i 2018 har de etablert hele ni avdelinger.

McDonald’s suksess på to hjul

I slutten av november begynte Foodora og McDonald’s sitt samarbeid om levering av McDonald’s mat til Oslofolket. Foodora-avtalen var et viktig strategisk grep McDonald’s tok for å tilpasse seg de endrede forbrukervanene til nordmenn, og nå viser tall fra de første ukene at Delivery-lanseringen har vært en stor suksess.

McDonald’s inngår samarbeid med foodora

Fra tirsdag 27. november kan foodoras kunder få McDonald’s-mat levert der de befinner seg. McDonald’s-avtalen er en viktig milepæl for foodora, og et bevis på at forbrukervanene til det norske folket har endret seg.

Vi spiser mindre grønnsaker enn britene

Bare én av fire nordmenn spiser anbefalt mengde frukt og grønt i løpet av en dag. Til sammenlikning får nærmere halvparten av britene i seg «5 om dagen». Den norske matpakken må bli grønnere.

Sommerens utgave av Convenience ute nå

Kaffe er tema i sommerens utgave av Convenience.

Mat ombord mest etterspurt når vi reiser utenlands

Drøyt en fjerdedel kan tenke seg å kjøpe til måltider om bord på flyet. Omtrent like mange kan tenke seg å betale for at innsjekket bagasje er inkludert i billetten. Mens underholdning om bord, eksempelvis som filmer, er det som nedprioriteres. Dette viser en undersøkelse gjennomført av Tickets Kantor/Sifo.

Fremtidens fastfood lanseres på Oslo S

Etter flere år med stor suksess i England lanseres nå restaurantkjeden LEON i Norge. Konseptet blir beskrevet som fremtidens fastfood, og den første LEON-restauranten åpnet i dag på Oslo Sentralbanestasjon.

Mandag åpnet den første LEON-restauranten i Norge

Tirsdag uken før, var et 100-talls samarbeidspartnere og gjester invitert til feiring og prøvesmaking av Leon sitt friske produktsortiment - som blir betegnet som fremtidens fastfood. 

FastFood bytter navn til Convenience

Bransjebladet FastFood er inne i sin 20. årgang og følger opp markedstrendene ved å endre magasinnavnet til Convenience.

1 av 2 usikker på hva de skal ha til middag

7 av 10 spiser alle middager sammen i hverdagen. Halvparten er samtidig misfornøyde med egne menyvariasjoner og like mange skulle ønske de spiste sammen oftere, viser undersøkelse. Tall viser også at nær halvparten synes det er vanskelig å finne ut av hva de skal ha til middag.

FastFood 5/2017 er ute nå

Kanel Steinovnsbakeri satser på et trendy og eksklusivt miljø, og rykende ferske bakervarer. Blant favorittene hos lunsjgjestene finner vi selvlagde bruschettaer i mange varianter.

Annonse
Annonse
Annonse