KBS

YX og Best vil bli én og samme kjede.

YX og Best sammen i nytt selskap

Stasjonskjedene YX og Best vil slå seg sammen. Saken ligger nå til behandling hos Konkurransetilsynet.

Publisert Sist oppdatert

­Det var E24 som omtalte saken først.

Etter det Dagligvarehandelen får opplyst, vil de 180 selveierne i YX og de 130 i Best gå sammen i det som blir et nyopprettet selskap, i samarbeid med Reitan-eide Uno-X Mobility.

Selveierne i YX og Best får aksjemajoriteten i selskapet, med førstnevnte som største eier. I tillegg skal Uno-X ha en liten aksjepost.

– Det viktige her, er at det er vi og Best som har kontrollen i hele verdikjeden, poengterer styreleder Annar Sletvold i Gir Norge AS, som er eierselskapet til dem som i dag driver YX-stasjoner.

– Det er vi og Best som får kontrollen i hele verdikjeden, understreker styreleder Annar Sletvold i Selveierne AS, som er eierselskapet til dem som i dag driver YX-stasjonene. Foto Are Knudsen

Gir-utrulling som planlagt

– Selveierne i YX står midt i en prosess der det skal rulles ut et nytt butikkkonsept, Gir. Hva betyr dette for disse planene?

– Gir vil fortsette som selvstendig selskap, og vi ruller ut med skilting på dagens YX-stasjoner som planlagt, forsikrer styreleder Sletvold.

Det betyr i praksis at det fremover vil henge Gir-skilt over døren til stasjonsbutikken, mens YX-logoen vil pryde prismasten på dagens YX-stasjoner.

Når det gjelder merkevaren på Best sine stasjonsbutikker, er det ikke tatt noen endelig beslutning. Inntil videre vil Best-logoen bestå i deres prismaster.

Sletvold forteller at det var Uno-X som i mars i fjor tok initiativet til sammenslåingen, og at partene ble enige om betingelsene like før jul.

Det nye selskapet har arbeidstittelen NYX (forkortelse for «Nye YX», red.anm), men vil trolig få et annet navn når det registreres i Brønnøysund. Det som allerede er klart, er at Annar Sletvold blir styreleder i selskapet.

Innovasjonssjef Thor Kristian Korsvold i Uno-X Mobility understreker overfor Dagligvarehandelen at selskapet blir summen av tre parter, men at det skal eies av forhandlerne selv.

– Vi mener dette vil styrke konkurransen i det norske drivstoffmarkedet. For oss handler dette om fokus på én merkevare herfra og fremover, og det er Uno-X, sier Korsvold.

– Vi mener dette vil styrke konkurransen i det norske drivstoffmarkedet, sier innovasjonssjef Thor Kristian Korsvold i Uno-X Mobility. Foto Are Knudsen
Powered by Labrador CMS