Bensinstasjoner
Derfor er diesel dyrere enn bensin nå
Vanligvis er bensin dyrere enn diesel. Nå er det omvendt. Mange steder er dieselen 2-3 kroner dyrere per liter enn bensin. Det treffer distriktene hardest.
– Det er lett å glemme, men mer enn fire av ti personbiler på norske veier er fortsatt dieselbiler. Det er særlig i distriktene at dieselbil-andelen er høy.
Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt Norge Automobil-Forbund (NAF) i en pressemelding.
– De siste dagene har pumpeprisen igjen passert 25 kroner per liter, og diesel er nå to til tre kroner dyrere enn bensin, sier han.
Braadland er overrasket over at ikke regjeringen kommer distriktsbilistene mer i møte:
- Den høye dieselprisen er i praksis en dobbel distriktsavgift, fordi distriktene har en høy andel dieselbiler og få alternativer til bil, sier han.
Økt etterspørsel og høyere priser
– Det er flere årsaker til at dieselen er så dyr nå. En av de viktigste årsakene analytikerne trekker frem, er at Europa bruker diesel som erstatning for russisk gass til å lage strøm. I Tyskland stenger man gasskraftverkene og starter dieselaggregatene. Siden Norge konkurrerer om den samme dieselen, øker prisene i Norge også, sier Braadland.
En annen årsak er at russiske raffinerier, som lager diesel av råolje, lenge har vært en stor leverandør av diesel til Europa.
– Når leveransene fra Russland bremser, stiger prisene. Den europeiske raffinerikapasiteten går så mye remmer og tøy kan holde, men det er ikke nok til å dekke etterspørselen. I perioder får faktisk Europa nå levert diesel fra kinesiske raffinerier, sier han.
Nå etterlyser NAF avgiftskutt som monner på pumpeprisen. Økt etterspørsel etter diesel i Europa gjør at det er ingen utsikter til at prispresset vil dempes i Norge.
Ett av få land uten diesel-lettelser
– Neste års statsbudsjett ligger til forhandling i Stortinget, og ingenting er avgjort. I dag går nesten halvparten av pumpeprisen til staten i form av avgifter og moms til staten. Norske myndigheter burde kompensere de høye prisene med kutt i avgifter, eller en kontantstøtte til alle bileiere, slik Sverige har gjort, sier Braadland.
Norge er ett av få land i Europa som ikke har kommet bilistene i møte, på en eller annen måte, med de rekordhøye drivstoffavgiftene. Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Sverige, Danmark, Italia, Nederland og Østerrike har alle enten regulert drivstoffprisen, gitt bilistene en direkte støtte eller redusert avgiftene på drivstoff.