Papirutgaven

CONVENIENCE 1/2021 er ute nå

PAPIRUTGAVEN: I årets første utgave får du et godt innblikk i hvordan Jafs-kjeden har bygget seg opp gjennom årene. Vi har også tatt en prat med sjefen for Burger King i Skandinavia for å høre mer om hvordan de utvikler seg videre med ny logo, nye eiere og nye fremtidsvisjoner. I tillegg har vi utvidet bladet med en egen seksjon for arbeidsliv og ledelse.

Publisert Sist oppdatert

Leder:

Får vi en gryende vår?

Det siste året har uten tvil vært krevende for mange, både for produsenter, butikkdrivere og kunder. I møte med de store utfordringer, har man alltid noen valg. Du kan velge å kapitulere og gi opp, eller du kan velge å se nye muligheter. Mange av dere velger heldigvis det siste, uansett hvilken situasjon dere er i. Folk må ha mat!

Les hele lederen her

JAFS:
Vokser videre med «Back to basic»

Jafs-kjeden i Norge kan vise til en vekst på hele 13,5 prosent i 2020. Kjededirektør Bernt Hagen er svært godt fornøyd med resultatet, spesielt i et år preget av restriksjoner og nedstenginger. – Jeg er svært stolt over hvordan våre Jafs-butikker har taklet dette utfordrende året, sier Hagen til Convenience.

For noen er Jafs en velkjent kjede, for andre i mer bynære strøk, er Jafs kanskje mer ukjent. De siste årene kan fastfood-kjeden imidlertid skilte med betydelig suksess, og de har nå 55 butikker rundt om i Norge. Kort sagt er Jafs en fastfoodkjede med et felles basissortiment. Butikkene serverer smakfulle signaturhamburgere. Maten skal være trygg og severes raskt, og ikke minst, kundene skal oppfatte handelen som «value for money».

SOLID UTVIKLING FOR ETABLERT DRIVER

TØNSBERG: Ali Farhan Kamal driver Jafs på Sem like utenfor Tønsberg svært godt. Som følge av koronapandemien har han hatt en formidabel vekst på hele 40 prosent det siste året. Take away og levering har blitt Alis solide varemerke.

Butikkdriver Ali Farhan Kamal kan vise til en formidabel vekst på hele 40 prosent fra 2019 til 2020.
– Etter koronapandemien har det faktisk vært et enormt trykk hos oss, smiler han. Den erfarne butikkdriveren ser en god kombinasjon av både arbeidsfolk og familier som kommer innom for å sette seg ned for en matbit, men også langt flere bestillinger med levering.

Kjededirektøren, Bernt Hagen, legger til at Ali har gjort det godt, ikke minst fordi han er veldig godt kjent i distriktet for å levere gode take away-måltider. – Dette var noe han var spesielt god på allerede før pandemien traff oss, sier han.

TEKNOLOGI:
Smarte løsninger som forenkler handleopplevelsen

Mange av dagens kunder foretrekker å bestille maten via tekniske løsninger fremfor å stå i kø og vente. Dermed kan det være smart å investere i teknologiske løsninger som forenkler hele handleopplevelsen.

Utviklingen i kjøpemønsteret for kundene har endret seg en del de siste årene.
– I dag foretrekker mange å sitte hjemme i sofaen når de skal se på menyen. De ønsker også å bestille og betale maten sin online. Det er grunnen til at apper har blitt så populært i markedet, sier Per Joar Lorvik, daglig leder i Driftssikker Kommunikasjon.

NYETABLERT DRIVER I STOKKE:

God start tross koronatider

VESTFOLD: Sami M. Ali tok over en etablert pizzeria og grill i Stokke sentrum samtidig som koronapandemien slo til våren 2020. I løpet av et halvt års drift har Sentrum Grill og Pizza overgått forrige eiers totale årsomsetning.

Sentrum Grill og Pizza ligger i tettstedet Stokke midt mellom vestfoldbyene Tønsberg og Sandefjord. Stedet ble i mange år drevet av Stokke Pizza og Grill. Med en sentral beliggenhet midt i hovedgaten, er det mange kunder som farter forbi.

– Jeg overtok stedet rundt 1. mars 2020, samtidig som koronapandemien slo til. Det var selvsagt litt spesielt, og det var kanskje litt tregt i starten. Trafikken har imidlertid tatt seg opp, og det har heldigvis gått bra så langt, smiler Sami M. Ali, i det vi møter ham en kald februardag.

KJEDEDRIFT:

NY RETNING FOR BURGER KING

I begynnelsen av januar lanserte Burger King et helt nytt design for alle sine restauranter i hele verden. Den nye profilen representerer Burger Kings nye retning i tiden som kommer. Med nye eiere i Norge, følger også en tid med nye fremtidsvisjoner.

Det nye og moderne uttrykket er inspirert av ekte mat, og representerer Burger Kings første totale merkevareløft på over 20 år. I alt får hamburgerkjeden ny logo, innpakning, restaurantmateriell, menytavler, uniformer, skilt og dekor, sosiale medier, digitalt uttrykk og nytt uttrykk i markedsføringen. Resultatet er et nytt utseende som indikerer tro på fremtiden, samtidig som arven fra Burger King bevares.

– Vårt nye design forteller historien om hvor vi kommer fra og hvor vi skal, og det er kanskje noe av det mest positive med det nye designet, sier administrerende direktør for Burger King, Rune Sandvik.

Take away-boom i 2020 satte fart på ny forretningsmodell

Flere restauranter har slitt med å håndtere koronakrisens take away boom i 2020. Det har satt fart på en helt ny forretningsmodell.

Oppstartsselskapet Livly bistår restauranters take away-drift og opplevde en eksplosiv vekst i 2020. – Det hadde vært umulig å betjene take away-etterspørselen uten skykjøkken, sier restauranteier.

KARRIERE:

Kåret til Årets viktigste stasjon:

VESTFOLD OG TELEMARK: – Vi ble kastet til løvene fra første stund, sier Lindy Haukedal i Circle K E18 Bamble. Hun åpnet kjedens hittil største bensinstasjon i det «hele Norge» skulle på innenlandsferie.

Circle K E18 Bamble er kjedens nye flaggskip. Stasjonen, som ble åpnet 3. juli av samferdselsminister Knut Arild Hareide, ligger sentralt plassert langs E18 i Telemark og er med sine 36 mål landets største.

Til å drive storsatsingen, har Circle K hentet inn én av sine aller beste drivere. Lindy Haukedal (31) har jobbet på bensinstasjon siden hun var 15 år gammel og har allerede lang fartstid som daglig leder i den tidligere stasjonen i Bamble. I 2019 gjorde hun seg ferdig med kjedens talentprogram, og ble kåret til Årets talent i Circle K.

NY SEKSJON:
Praktisk ledelse

I denne utgaven utvider vi med flere sider som omhandler arbeidsliv, kommentar, jus og praktisk ledelse. Her er noen eksempler på hva du får innblikk i;
- Hvordan forberede seg på en rekordsommer?
- Har arbeidstaker rett til å gjøre opptak av møter med arbeidsgiver?
- Tidlige tegn på at ansatte er utbrente
- Økt selvtillit gir ikke nødvendigvis bedre resultater
- Arbeidstakere stiller nye krav

Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Powered by Labrador CMS