Energistasjoner

─ Det er ufattelig at de svekker alle elbilvirkemidlene på en gang, men ikke evner å fjerne skatterabattene på ladbare hybrider, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Jamieson Pothecary

Elbil-nedtur setter klimamål i fare

─ Nå blir alle elbiler dyrere, og dessverre blir det vanskeligere å overtale skeptikere til å bytte ut fossilbilen, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Publisert Sist oppdatert

­Elbilforeningen har jobbet hardt for et annet utfall, men dette er en skikkelig nedtur.

Regjeringen og budsjettpartner SV har i dag presentert budsjettforliket der resultatet for elbilpolitikken ligger langt unna det SV presenterte i sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2023.

Alle elbilvirkemidlene svekkes

I tillegg til den varslede toppmomsen, blir det vektavgift på alle elbiler, redusert miljørabatt i bom og full firmabilbeskatning.

─ Framover må diskusjoner om elbilpolitikk handle mindre om avgifter på elbil, og mer om å kutte utslipp, sier en opprørt Christina Bu.

Fortsatt avgiftsrabatt for forurensende biler

Forurensende biler har derimot fremdeles avgiftsrabatter. Ifølge forliket skal ladbare hybriders rabatt i engangsavgiften fases ut senest i 2025.

─ Det er ufattelig at de svekker alle elbilvirkemidlene på en gang, men ikke evner å fjerne skatterabattene på ladbare hybrider. Det burde jo være verdens enkleste ting å kutte, sier Bu.

Elbilforeningens generalsekretær minner om at det selvsagt ikke skal selges forurensende biler i 2025.

Klimamål i fare

Statsbudsjettet for 2023 blir gjeldende to år før målet om totalt utslippsfritt nybilsalg i 2025.

─ Dette elbilbudsjettet er spesielt krevende i den økonomiske situasjonen folk står i nå, sier Christina Bu, og legger til:

─ Med et så dårlig resultat frykter vi nå for at vi ikke når målet om bare nye nullutslippsbiler i 2025.

Powered by Labrador CMS