Annonse

Tine og Meny hedret for sunnere produkter og sunnere markedsføring

Tine vant i kategorien for sunnere produkter med mindre fett i melk og Meny vant i kategorien for sunnere markedsføring med markedsføringsaktiviteter for økt fiskeforbruk.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie offentliggjorde vinnerne i tilknytning til finalearrangementet til "Det Norske Måltid" 5. februar.

Tine: 240 tonn mindre fett i melken

"Melk er et viktig hverdagsprodukt i det norske kostholdet og en kilde til mettet fett. Tine har jobbet med små fettreduksjoner i sine største volumprodukter og reduserte fettinnholdet i to av sine lettmelker med 0,2 % i 2019. Dette er en relativt liten endring, men på grunn av store salgsvolumer utgjør dette en reduksjon i mettet fett på ca. 240 tonn per år. Reduksjonen har dermed en betydelig effekt på inntak av mettet fett i befolkningen," står det i juryens begrunnelse.

– Produktene skal ikke bare bli sunnere, men de skal smake godt og appellere til forbrukerne, så dette er et møysommelig arbeid, sa helse- og omsorgsministeren ved utdelingen av utmerkelsen til Tine. Melk omsettes i store volum og små endringer i sammensetning kan ha stor betydning for kostholdet og folkehelsen, sier Bent Høie.

Meny med "Sunnspirasjon"

" Mange synes fisk er vanskelig å tilberede, og det har vist seg krevende å få nordmenn til å spise mer fisk i hverdagen. Meny inspirerer, oppmuntrer og hjelper oss med å spise mer fisk – i hvert fall på tirsdager. Gjennom å markedsføre «Fisketirsdag», med 30% rabatt på fersk fisk, formidle ukentlige middagstips basert på fisk og skalldyr og fokus på fisk i kundekampanjer, har Meny gjort fersk fisk mer tilgjengelig. Resultatet er en betydelig økning av salget av fersk fisk, og Meny har slik bidratt til at nordmenn spiser mer av en råvare som er bra for oss," står det i juryens begrunnelse.

– Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sier Bent Høie. Meny's 'Sunnspirasjon' med «Fisketirsdag», rabatt på fersk fisk, ukentlige middagstips og fokus på fisk i kundekampanjer, er et viktig bidrag i arbeidet for å øke fiskeinntaket i befolkningen, sier helse- og omsorgsminister Høie.

Verdige vinnere på pallen

– Det var tre finalister i hver kategori som kjempet om førsteplassen og jeg gratulerer alle som på hver sin måte bidrar til sunnere kosthold, sier helse- og omsorgsministeren.

De seks finalistene ble offentliggjort 19. januar 2021. Andre og tredjeplass innen hver kategori ble også kåret av juryen:

I kategorien sunnere produkter:

2. REMA 1000 med #MerAv grovt

3. Q-Meieriene med Skyr Luftig

I kategorien sunnere markedsføring:

2. Bakehuset med influencer marketing

3. Patricias med sunnere gatekjøkken (Go2 Grill)

Patricias Gatekjøkken: -Et eksempel til etterfølgelse

«Mat-i-farten» er et marked i vekst, og mange nordmenn spiser regelmessig på gatekjøkken. Få forbinder likevel slik mat med helse og sunnhet. Dette forsøker Patricias gatekjøkken i Bardu å gjøre noe med. Gjennom målrettet markedsføring og produktutvikling der de blant annet har gjort det enklere for kundene å velge mer fisk, grønt og grovt brød er Patricas et eksempel til etterfølgelse for andre. Resultatene av arbeidet er imponerende. Blant annet ved at hver fjerde solgte burger er basert på kyllingfilet, vegetar/vegan eller fisk med tare, " står det i juryens begrunnelse.

Anne-Lise Sørensen i Patricias Gatekjøkken tok 3. plassen i konkurransen om utmerkelsen for sunnere markedsføring.





Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold

Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser skal hedre aktører for godt arbeid i forbindelse med intensjonsavtalen, som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukerne til å velge sunnere matvaner. Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er en viktig samarbeidsavtale mellom helsemyndighetene og matbransjen for å bedre kostholdet i befolkningen. Avtalen løper frem til og med 31. desember 2021.

Les mer her:

Annonse
Annonse
Annonse