KBS

Fygi får innpass i tysk convenience

En fersk avtale gir det norske gründerselskapet Fygi innpass i det tyske convenience-markedet.

Publisert Sist oppdatert

Norske ­Fygi Technologies har utviklet en teknologi som lar kundene skanne butikkvarer med mobilen. Nå har gründerselskapet inngått partnerskapsavtale med tyske MCS, en sammenslutning av matgrossister som forsyner 12 500 butikker over hele Tyskland.

- Avtalen gir oss den best tenkelige partneren i dette enorme markedet, hvor mobile selvbetjeningsløsninger fortsatt bare er i støpeskjeen, sier daglig leder Amund Skaaden i Fygi Technologies i en pressemelding.

Løsningen Fygi har utviklet, Scan Pay Go, lar kundene registrere varene og betjene seg selv i butikken.

– Handelsfriksjon er en stor utfordring for convenience over hele Europa, og gjennom pandemien har etterspørselen etter kontaktløse betalingsløsninger og selvbetjening skutt fart. Også i Tyskland, hvor digitaliseringsgraden i retail tradisjonelt sett har vært lav. Det er dette momentumet vi søker å kapitalisere på, forklarer Skaaden.

– Den tyske dagligvarehandelen fikk seg en brå oppvåkning under pandemien, og endrer seg raskt om dagen. I Fygi ønsker vi å være pådrivere i arbeidet med å skape moderne og friksjonsfrie handleopplevelser, sier han.

Avtalen mellom Fygi og MCS innebærer ikke bare tilgang til nærbutikker og kiosker, men også bensinstasjoner og butikker i kollektivknutepunkter over hele landet. Allerede i juli rulles Scan Pay Go
ut i den første tyske butikken. Utz, en av partene i grossistsamarbeidet, som skal teste ut mobil selvbetjening i delstaten Baden-Württemberg.

– Det blir spennende å se hvordan markedet tar oss imot. De neste månedene skal vi lære av Utz sine erfaringer, og tilpasse løsningen til det tyske markedet. På den måten skaper vi også gode handleopplevelser for Utz sine kunder, sier Skaaden.

Torsten Eichinger, administrerende direktør i MCS, trekker fram kompetanse, implementeringsstøtte og fordelene med mobile selvbetjeningsløsninger, når han forklarer hvorfor selskapet valgte Fygi.

– Det var viktig for oss å finne en partner som tilbyr både teknologisk kompetanse og god implementeringsstøtte. Samtidig ser vi fordelene med mobile selvbetjeningsløsninger i convenience. Scan Pay Go eliminerer behovet for kostbar maskinvare som følger stasjonære selvbetjeningsløsninger, sier han.

Fygi lukket tidligere i år en emisjon på 14,5 millioner kroner. Pengene skal blant annet brukes til å satse videre i Europa. Ambisjonene er store, og Skaaden peker på Storbritannia, Polen og Nederland som de mest aktuelle markedene i tiden som kommer.

– Dette er bare det første steget. Vi har en ambisjon om å rulle ut Scan Pay Go i flere europeiske markeder, men først må vi styrke kapasiteten for å utnytte markedsmulighetene som nå åpner seg i Tyskland, avslutter han.

Powered by Labrador CMS