Mat på farten

50 prosent skal være plantebasert

Målet til Espresso House er at 50 prosent av produktutvalget skal være plantebasert i alle land der selskapet har kaffebarer.

Publisert Sist oppdatert

­

Innen utgangen av av 2021 nådde Espresso House i Norge 48 prosent plantebaserte produkter i Norge. Gjennomsnittet for Espresso House Group var 49 prosent på tvers av markeder.

– Vi vil gi alle muligheten til å unne seg noe godt hos kaffebarene våre, uansett hvilke preferanser de har når det gjelder mat og drikke. Når halvparten av produktutvalget nå er plantebasert, viser vi at dette er mulig og uproblematisk. I Norge er vi ikke helt i mål ennå, men arbeidet fortsetter, sier markeds- og kommunikasjonsansvarlig Cathrine Skeie i Espresso House Norge.

Plantebasert meny

Ved inngangen til 2022 har Espresso House en hel meny med plantebaserte produkter. To typer kjøleskapsgrøt og en chiapudding med fersk frukt. En bagel med kremost og avokado, og en focaccia med grillet paprika og trøffeldressing.

Til kaffepausen om ettermiddagen byr Espresso House på en croissant som er fylt med vaniljekrem og toppet med sprø, grønne epler og en deilige vegansk semla – den svenske varianten av fastelavensboller, laget med surdeig og kardemomme.

– Enten produktene er plantebaserte eller ikke, er det smaken som er viktigst hos Espresso House. Uansett matpreferanser velger mange av gjestene våre plantebaserte produkter og synes det smaker kjempegodt, sier Jussi Merimaa, Category and Innovation Manager i Espresso House Group.

Espresso House er først og fremst kjent for varme og kalde drikker. Kaffebarene har et stort utvalg plantebaserte meierialternativer til espressodrikker, frapinoer eller ganske enkelt som tilsetning i bryggkaffe. 12 prosent av alle de varme drikkene de solgte i 2021 ble tilberedt med plantebaserte melkealternativer, denne andelen har økt jevnt de siste årene. De plantebaserte alternativene omfatter havre-, soya- og kokosdrikk. Havredrikk er mest populært blant gjestene.

Løfte om bærekraft

Matvanene våre har innvirkning på miljøet, og 50 prosent plantebaserte produkter på menyen inngår i kjedens løfte om bærekraft. Espresso House vil gjerne utforske de uendelige mulighetene innen plantebasert mat og fortsetter å utvikle produkter som både smaker godt og er bedre for miljøet.

– I Norge øker etterspørselen etter plantebaserte produkter jevnt og trutt. Plantevekst sin rapport fra 2021 viser at 50 prosent av befolkningen er positive til å spise mer plantekost. Espresso House viser vei og kan inspirere andre selskaper til å servere plantebaserte produkter som både smaker godt og er gjestenes førstevalg, avslutter sier Camilla Dahlberg fra Plantevekst.

Powered by Labrador CMS