Mat på farten

Orkla kjøper pizzakjeden Da Grasso i Polen

Orkla har inngått avtale om å kjøpe 74 prosent av aksjene i Da Grasso, som er en av Polens ledende franchisedrevne pizzakjeder med 193 utsalgssteder.

Publisert Sist oppdatert

­Da Grasso hadde i 2021 en omsetning på 13,6 millioner euro, som tilsvarer 136 millioner kroner. Målt i forbrukersalg var omsetningen på 53 millioner euro, som tilsvarer cirka 530 millioner kroner. Normalisert driftsresultat (EBITDA) var 2,5 millioner euro, noe som utgjør 25 millioner kroner.

Et voksende polsk pizzamarked

Da Grasso ble etablert 1996. Hovedkontoret ligger i Łódź, og selskapet har 51 ansatte.

– De Grasso er et veldrevet selskap som har skapt en sterk posisjon i et voksende polsk pizzamarked. Vi er veldig fornøyde med å inngå et partnerskap med grunnleggeren og den daglige lederen av Da Grasso. Sammen skal vi fortsette å utvikle selskapet og ekspandere franchisevirksomheten, sier Thomas Ljungqvist som er konserndirektør og konstituert leder for Orkla Consumer & Financial Investments.

860 franchisedrevne utsalgssteder

Orkla har siden 2018 foretatt en rekke kjøp i det europeiske pizzamarkedet. Med investeringen i Da Grasso vil Orkla ha et nettverk av 860 franchisedrevne utsalgssteder i Finland, Benelux, Tyskland og Polen. Porteføljen vil bestå av ledende merker som Kotipizza, New York Pizza og Da Grasso.

– Vi er på vei til å bli en av de ledende franchisedrevne pizzakjedene i Europa, sier Ljungqvist.

I partnerskap med Orkla

Da Grasso er eid av Karolina Rozwandowicz (95 prosent) og Magdalena Piróg (5 prosent). Begge vil fortsette som aksjonærer i selskapet i partnerskap med Orkla. Etter at transaksjonen er gjennomført vil Orklas eierandel være 74 prosent, mens de to minoritetsaksjonærene vil ha de resterende av aksjene.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen. Transaksjonen forventes gjennomført i løpet av 4. kvartal.

Powered by Labrador CMS