Mat på farten

Her er fremtidens convenience-konsept

PBX er den nyeste merkevaren i Reitan Convenience. I midten av oktober åpnet den første kiosken i Stockholm.

Publisert Sist oppdatert
Foto

Mariette Kristenson i Reitan Convenience er svært stolt over det nye konseptet de nå har rullet ut i Stockholm. Foto: Karine H. Henriksen

Reitan Convenience sin nye satsning er et resultat av bærekraftstrategien med 12 ambisiøse mål, som selskapet definerte i 2019. PBX er fremtidens convenience, en kiosk med god samvittighet.
– Vår ambisjon er å redefinere vår bransje, samt å lede an i arbeidet med å gjøre convenience bærekraftig, sier Mariette Kristenson, leder for Reitan Convenience i Norden og Baltikum.
Et levende laboratorium
Med PBX skal Reitan definere fremtidens bærekraft innenfor convenience, både i dag og i morgen. Den nye kiosken er et levende laboratorium, eller «living lab», som selskapet selv kaller det. Her jobbes det kontinuerlig for å møte kundes behov på farta og gjøre det enkelt for kunden å ta gode valg.
PB står for Pressbyrån og X for innovasjon og fremtid. Butikken er et viktig verktøy for å teste og eksperimentere, med mål om å finne de langsiktige og mest bærekraftige rammene for fremtidens convenience.
– Det som fungerer her, skal implementeres i våre øvrige butikker. Vi tror at dette er den mest effektive og den raskeste måten for oss som selskap å skape forandring, sier Kristenson
Bærekraft på topp
Det nye konseptet satser stort på de beste og mest bærekraftige løsningene. Valgene som tas baseres på den nyeste forskningen innen klima, miljø og bærekraft. Det gjelder alt fra hvordan de bygger butikken, hvordan de får ned energiforbruket til hvilke produkter de tilbyr.
– I PBX skal våre kunder være sikre på at de finner de mest bærekraftige alternativene som finnes på markedet i de respektive kategorier. Det skal handle om helt ny emballasje-løsninger, eller kanskje ingen emballasje i det hele tatt. Smarte tjenester og produkter, bedre ingredienser og tydelig sporbarhet. Og selvsagt, produkter som er bærekraftige i alle ledd, sier Kristenson.
Eksempelvis er råvarer som kaffe, kakao og soya nøye kartlagt for å sikre en bærekraftig produksjon. Kjøtt og meieriprodukter er valgt ut for å sikre at produksjonen ikke bidrar til antibiotikaresistens.
Her vil du heller ikke kunne kjøpe noen produkter som inneholder palmeolje. Kaffekoppene kommer fra PlasticFri, og her er Reitan Convenience først ut i Sverige. Koppene er fullt nedbrytbare og resirkulerbare, i motsetning til vanlige takeaway-krus som har en plastfilm på innsiden.
Som en del av å redusere mengden engangs plastflasker, vil Coca-Cola teste en ny emballasjefri løsning i PBX. Arbeidsklærne er laget av rester av stoffer fra kjente motemerkers produksjon, og har knapper laget av resirkulert plast fra Gotland.
Vil dele med bransjen
Med erfaringene de får i PBX, kan de raskt arbeide med en bærekraftig omstilling for selskapets øvrige butikker.
– Vår ambisjon er at erfaringene fra PBX skal kunne deles bredt med bransjen og næringslivet generelt. Med PBX skal vi skape en forretningsmodell med et positivt avtrykk; så vel som grønt og sosialt, og økonomisk, avslutter Mariette Kristenson.

Powered by Labrador CMS