Nyheter

- Vi er veldig glade og takknemlige for Espresso House sitt initiativ CupTogether og donasjonene til oss, sier Venke Knutson fra Skravlekopp.

CupTogether fra Espresso House bekjemper ensomhet

Julen nærmer seg og denne sesongen introduserer Espresso House CupTogether med sikte på å forebygge og bekjempe ensomhet i samfunnet. Gjennom november og desember vil Espresso House donere 1 krone til Skravlekopp for hver solgte kopp med bryggkaffe.

Publisert Sist oppdatert

Skravlekopp er en grønn kaffekopp tilgjengelig i kaffebarer og andre offentlige virksomheter som indikerer at du gjerne tar en prat med noen.

– Med én kopp om gangen forplikter vi oss til å bekjempe ensomhet i samfunnet. Ved å donere penger og gjøre Skravlekoppen tilgjengelig i kaffebarene våre gjennom hele julesesongen, er CupTogether utgangspunktet for et langvarig engasjement for Espresso House i kampen mot ensomhet, sier Cathrine Skeie, kommunikasjons- og markedsføringsansvarlig i Espresso House Norge.

Kaffe er ikke bare en drikke man kan nyte, men det er også en sosial aktivitet som knytter mennesker sammen.

– Ensomhet og følelsen av å skille seg ut kommer i mange forskjellige former i samfunnet vårt. Vi møter ensomhet i kaffebarene våre. Kanskje et Hei! fra en barista er den eneste sosiale kontakten i løpet av dagen for noen mennesker. Skravlekopp er en fantastisk idé og passer perfekt med vårt mål om å koble folk sammen over en kopp kaffe - for å bekjempe ensomhet - en kopp om gangen, sier Cathrine Skeie.

– Vi er veldig glade og takknemlige for Espresso House sitt initiativ CupTogether og donasjonene til oss. Skravlekopp ønsker å skape møteplasser og øke bevisstheten om ensomhet. Vi vet at mange legger seg hver kveld uten å ha fått seg en prat. Andre skulle gjerne tilbudt en. Frykten for å forstyrre eller bli avvist kan gjøre at vi unngår å ta kontakt med hverandre. Det ønsker vi i Skravlekopp å gjøre noe med, sier Venke Knutson fra Skravlekopp.

Donasjonene på 1 krone per solgte kopp med bryggkaffe inkluderer salg over disk, forhåndsbestilling og kaffeabonnement i alle kaffebarer og gjelder fra 4. November til 29. Desember.

For julesesongen kommer Espresso House til å tilby to typer bryggkaffe;
Julekaffe er en tradisjonell sesongbasert blanding som har returnert til Espresso House-sortimentet hver jul i mange år. Kaffebønnene til Signaturbrygg er mellombrent med lang ettersmak og tydelige toner av sjokolade og hasselnøtter.

Skravlekopp er et prosjekt under Mappeløs ASsom eies og drives av Venke Knutson og Ingrid Remvik Leirvik. Mappeløs er et ideelt foretak som jobber med bevisstgjøring, inkludering og holdningsendring i samfunnet. Les mer på skravlekopp.no.

Powered by Labrador CMS