Annonse
Foto: Vipps

Nets-avtale gjør Vipps mer tilgjengelig

Med denne avtalen vil Vipps etterhvert være tilgjengelig overalt der kunden betaler. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Vipps i betalingsterminaler ble lansert i fjor vår og bruken øker jevnt og trutt hver måned. Selv om tjenesten har hatt en forsiktig lansering og begrenset tilgjengelighet i butikkene, er volumet allerede tidoblet fra august ifjor. Volumet ligger nå på over 100.000 transaksjoner i måneden. Frem til nå er dette aller mest populært blant de unge i aldersgruppen 18-25, som i større grad foretrekker å betale med mobilen.

Vipps QR betaling over alt

- Avtalen er et viktig løft for mobilbetalinger i butikkene. Nets gir oss en enorm distribusjon og betydelig større Vipps-tilgjengelighet i landets butikker. Med de mange bruksmulighetene QR-koder gir, tror vi tjenester som Vipps kommer mer og mer fremover. Ikke bare i butikkene, men også på gateplan og på nett, sier Rune Garborg i Vipps.

Løsningen til Vipps som gjør det mulig å bruke Vipps til å betale i butikkenes terminaler bygger på infrastrukturen til BankAxept. Nesten alle butikker med betalingsterminal tilbyr BankAxept, og frem til nå er over tre millioner BankAxept-kort digitalisert i Vipps.

- I Nets ser vi frem til lanseringen av Vipps QR betaling. Vi ser at kunder har ulike preferanser og det gjelder også hvordan de ønsker å betale i butikk. Fremveksten av mobilbetaling i butikk vil øke kraftig med Vipps og forventes å erstatte noe av det tradisjonelle kortbetalingsvolumet. For butikken er det enkelt å tilby tjenesten da funksjonaliteten vil ligge tilgjengelig som en av flere tjenester i betalingsterminalen, sier Jørgen Stråtveit, landssjef for Nets i Norge.

Krever en vaneendring
Kort dominerer som betalingsmetode i butikkene i dag, og over 80 prosent av betalingene skjer kontaktløst ved at kortholderne tæpper kortet over betalingterminalen. Vipps fungerer på en annen måte. Kunden skanner en QR-kode som vises i skjermen på betalingsterminalen. Betalingen belastes deretter kontoen på samme måte som om kunden hadde betalt med plastkortet.

- Det tar tid å endre folks vaner og få dem til å bytte ut kortet med mobilen, på samme måte som det tok tid å endre fra kontanter til kort. Flere og flere oppdager imidlertid forenklingen med å bruke mobilen overalt, og blir mer og mer vant til å skanne QR-koder både i butikk og på nett, avslutter Garborg.

Annonse
Annonse
Annonse