– Vi har blitt veldig store på opplevelser. Det å komme inn både på Tusenfryd og Bø Sommarland er virkelig spennende for oss, sier Kjell Grimstvedt Sydsæter og Jørn Veiset i Hennig-Olsen Is.

– Vi har blitt veldig store på opplevelser. Det å komme inn både på Tusenfryd og Bø Sommarland er virkelig spennende for oss, sier Kjell Grimstvedt Sydsæter (til høyre) og Jørn Veiset i Hennig-Olsen Is.

Hennig-Olsen Is inn på to nye fornøyelsesparker

Publisert: 23. juni 2022 kl 08.30
Oppdatert: 23. juni 2022 kl 08.32

­– I 2022 har vi vært så heldige at vi har fått kontrakten med både Tusenfryd og Bø Sommarland, sier nasjonal salgssjef Kjell Grimstvedt Sydsæter.

– Det vil selvfølgelig gi oss mye moro, men forhåpentligvis også mye salg, legger han raskt til.

Iskrem hører naturlig hjemme på fornøyelsesparker, og både ved Tusenfryd og Bø Sommarland har de sentrale steder i parkene med iskremutsalg.

– Her får opplevelsesglade nordmenn alt fra småis, kuleis, softis og slurp, sier salgssjef for proffmarkedet Jørn Veiset.

Store på opplevelse

Tidligere var det konkurrenten Diplom-Is som sto for utsalget i de to parkene, nå overtar Hennig-Olsen.

– Vi er veldig glade for at vi vant disse kontraktene fordi det betyr at vi er blitt veldig store på opplevelser i Norge, legger Veiset til.

Saken fortsetter under annonsen

Hennig-Olsen er fra tidligere inne på Kongeparken, Dyreparken, Bjørneparken og Langedrag. Her har de vært til stede og høstet erfaringer i mange år.

– Til sammen er vi nå inne på seks ulike opplevelse-/ og fornøyelsesparker i Norge. Det er vi godt fornøyd med, legger han til.

Høynet kvalitet på mat og drikke

– Norge har utrolig mye bra å by på, og når vi ser at også mattilbudet har blitt langt bedre, er det et steg i riktig retning, sier Veiset og legger til;

– Her har vi kanskje lært litt av danskene som har vært gode på dette i lang tid.

Ekstrem kjøpsmodus

Iskremsalget er naturligvis væravhengig. Men i en fornøyelsespark spiller det ikke så stor rolle om solen skinner eller ikke.

Saken fortsetter under annonsen

– Det betyr mye for oss at vi nå er inne på to nye parker. Her blir vi eksponert for mange familier som er en viktig målgruppe for oss. I fornøyelsesparkene er de besøkende dessuten i en ekstrem kjøpsmodus uavhengig av vær, forklarer Veiset.

Med millioner av besøkende er det enkelt å forstå verdien av en ny kontrakt.

– Selv om det regner, skal man ha en iskrem når man er i parker som dette, det er en del av hele opplevelsen, tror vi.

Millioner av iskrem

På spørsmål om salgsmål og antall solgte enheter er svaret noe kryptisk, men noen tall røper iskremprodusenten likevel.

– I 2021 gikk det eksempelvis unna med 650 000 solgte iskrem-produkter ved Dyreparken i Kristiansand, som er den desidert største parken. I år passerer vi nok 700 000 iskrem-enheter, sier Veiset.

Hvor mange utsalgssteder har dere i hver park?

Saken fortsetter under annonsen

– På Tusenfryd har vi om lag 20-30 lokasjoner og ved Bø Sommarland har vi rundt 12-14 lokasjoner.

God planlegging er et «must»

Er det noen utfordringer ved å være tilstede i disse parkene?

– Ja, selvfølgelig og det handler om logistikk. Alt dette må skje før eller etter åpningstid. Vi kan ikke kjøre rundt i parken når det er besøkende der, det sier seg selv. I de gigantiske europeiske parkene har de et forsyningssystem og en infrastruktur under parkene, slik er det ikke i Norge, forklarer Veiset.

Det betyr at det ikke bare er en utfordring for leverandørene, men også for fornøyelsesparkene.

– Det betyr at det kreves god planlegging fra alle. For oss som leverandør er det viktig å hjelpe til så godt vi kan. Med god erfaring fra tidligere, tar vi med oss det beste og byr på vår kunnskap av det vi har lært fra andre fornøyelsesparker, avslutter Jørn Veiset og Kjell Grimstvedt Sydsæter.

Tusenfryd investerer stort

Saken fortsetter under annonsen
Administrerende direktør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli.

Administrerende direktør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli.

Administrerende direktør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli, er veldig fornøyd med å ha fått den nye iskremprodusenten med på laget.

– Vi ser veldig frem til et godt samarbeid med Hennng-Olsen Is for de neste sesongene og tror våre gjester vil sette stor pris på det brede produktutvalget som det gir parken, sier han.  

Tusenfryd er inne i en stor investeringsfase med over 250 millioner i satsning fra 2022 til 2024.

– Vi tror at våre gjester vil sette pris på både viktig utvidelse av parktilbudet, så vel som nye produkter ved våre kiosker og serveringssteder. Gjennom en sesong har Tusenfryd opp mot 500.000 besøkende, men vi har ambisjoner gjennom vår nye satsning å skape gode opplevelser for enda flere i de kommende sesongene, avslutter Solli.

Ved Tusenfryd, Bjørneparken, Sommarland i Bø og de andre parkene får opplevelsesglade nordmenn nok av tilgang på iskrem den kommende tiden.

Ved Tusenfryd, Bjørneparken, Sommarland i Bø og de andre parkene får opplevelsesglade nordmenn nok av tilgang på iskrem den kommende tiden. 

Strategiske beliggenheter er med på å gi økt salg av iskrem.

Ved Bjørneparken har Hennig-Olsen et eget hus der de byr på iskrem i alle varianter.

Ved Bjørneparken har Hennig-Olsen et eget hus der de byr på iskrem i alle varianter.

De ansatte i parkene sørger for at nordmenn får gode iskremopplevelser når de er på besøk.