Nyheter

Øker salget med praktiske ”gadgets”

TT Micro har i lang tid hjulpet bransjeaktører med økt salg i form av praktisk tilbehør til folk som er på farten. Produktene og tjenesten de tilbyr, gjør det enklere for driverne å utvide sortimentet.

Publisert Sist oppdatert

­I dag leverer TT Micro en mengde produkter rettet mot convenience og bensinstasjoner, eksempelvis som ladere og utstyr til mobiltelefoner, solbriller, lesebriller og capser. Selskapet, som ble etablert i 2001, har 19 ansatte og 4 agenter. Veksten kom i en tid med mange endringer i markedet, og det var viktig for bedriften å lansere innovative produkter som svar på trender i markedet.

– Eksempelvis var et av de første produktene våre en promilletester. Dette ble drevet av en endring i promillegrensen fra 0,5 til 0,2 og produktet er fortsatt stort i dag, sier daglig leder, Ole Morten Skymoen.

Han kom inn i bedriften i 2007, og har forut for det lang fartstid som leverandør av produkter og tjenester mot conveniencebransjen.

– Dette markedet har vært i en konstant utvikling de siste 10-20 årene.

Størst på mobilt tilbehør

Etter hvert kom det påbud om «handsfree» i Norge. Dermed skjøt slaget av tilhørende produkter i været. I oppstarten handlet mange kunder på grunn av en «nød» situasjoner. Det vil si at de hadde glemt laderen eller ørepropper hjemme når de var på vei til hytta.

– Etter det, har vi faktisk vært markedsleder på mobilt tilbehør i bransjen. Spesielt ettersom kundene forsto at de nå kunne kjøpe kvalitetsprodukter til en rimelig pris også på bensinstasjoner, legger Skymoen til.

I det mobilmarkedet endret seg, med inntog av nye smarttelefoner, og dermed større behov for marked for tilbehør valgte bedriften å bredde sin portefølje mot conveniencebransjen. Lydprodukter som hodetelefoner og propper ble raskt et etterspurt tilbehør.

– I og med at selskapet har basert sin forretning på innovative produkter som svar på nye teknologiske trender, valgte man tidlig å sette søkelys på digital radio. Dette ble starten på det norske radiomerket Pinell of Norway, som i dag er veldig store på radioer, sier Skymoen.

Høyere bøter ga økt salg

Et eksempel på hvordan endinger i lover og regler kan skape marked og behov, er da staten økte forelegget for å tukle med mobiltelefonen mens man kjører bil til kr 5000 pluss tre prikker på rullebladet. Et par år etter ble forelegget økt til 7 500 kroner pluss tre prikker.

– I dag skal en mobil være fastmontert eller gjemt i en veske, lomme eller lignende, forklarer Mikkel Hansen, regionsansvarlig i TT Micro. Til daglig jobber han ute i felt på Østlandet.

Service med på kjøpet

I 2008 valgte selskapet en ny retning, i tillegg til å kun tilby produkter, skulle de nå også følge opp kundene med en tettere service.

– Vi kaller det for en tjeneste eller service mot conveniencebransjen. Det betyr at vi i tillegg til å by på produkter, alltid sørger for at produktene i butikk er i henhold til avtalt planogram. Det vil si innovative produkter rettet mot det aktuelle marked. Ved periodiske planogram oppdateringer, foreslår vi endringer i produktsammensetningen og tar tilbake produkter som ikke lenger skal være med, forklarer Ole Morgen Skymoen.

TT Micro sin rolle er å følge med på trender og utvikling. I nært samarbeid med italienske Cellular Line, utvikler de produkter som markedet etterspør.

– De har god oversikt over hvilke trender som rører seg i det europeiske markedet, og det drar vi nytte av. Med utgangspunkt i de siste trendene, foreslår TT Micro hvordan både produktsammensetning og sortiment bør se ut for sine kunder de neste 6 til 12 måneder.

I dag har TT Micro eksempelvis avtaler med de fleste kjedene innen bensin og flere kiosk-kjeder.

Endret kjøpemønster

Etter hvert som kundene forsto at de kunne kjøpe mobilladere, ørepropper og lignende til en akseptabel pris, og med en tilsvarende kvalitet som i en elektronikkbutikk, endret også kjøpemønsteret seg.

– Da begynte de å handle type «hjemmeprodukter» på stasjonene, eksempelvis lengre ladekabler og lydtilbehør, forklarer Skymoen.

Tilpasser seg ved nye regler

Fra 2024 kommer det nye regler for ladekabler, noe som betyr at alle mobiler må kunne lades fra en og samme plugg.

– Apple har kjempet imot dette, så gjenstår det å se hva som skjer nå som det er bestemt på europeisk nivå, sier duoen.

Nye muligheter for digitalradio

I disse dager jobber TT Micro med en spennende satsning på radio.

– Her kommer det mye nytt fra Pinell som er den eneste norske radioprodusenten. De satser stort på digitalradioer og ligger langt fremme. De produserer alt fra mindre reiseradioer til større hjemmeanlegg som alle er digitale. Det er spennende. Den store forskjellen fra tidligere reise Dab-radioer, er at radioene som nå leveres har innebyggede batterier og de er oppladbare. Dette forbedrer brukervennligheten betraktelig sammenlignet de første digitale reiseradioene, som brukte utskiftbare batterier, sier Skymoen.

TT Micro er kontinuerlig ute i felten og plasserer ut nye varer og sørger for at produktene til enhver tid ser innbydende ut for kundene.

– Ved de store utfartsstasjonene er vi eksempelvis til stede hver 14 dag eller oftere, sier duoen.

– Samtidig er vi klare på at også de mindre butikkene har behov for hyppige besøk. Det er selvsagt avhengig av sesong og trafikktall, forklarer Mikkel Hansen.

En av fordelene ved å ta inn produkter fra leverandøren, er lav risiko.

– Dersom et produkt ikke selger godt, henter vi produktene tilbake fra veggen og setter inn nye produkter som trendmessig selger godt. Det gir en god trygghet både for drivere og for oss som selgere, legger han til. Utover det sørger leverandøren for god opplæring og hvordan vareplassering kan gi best mulig salg.

– Her er det viktig at alt ser rent og pent ut. Solbriller uten støv selger eksempelvis mye bedre enn solbriller som er nedstøvet, konstaterer Skymoen.

Økt utvalg

Ved å ta inn varelinjer fra TT Micro kan butikken by på alt fra mobiltilbehør, solbriller, lesebriller til nakkeputer.

– Det åpner opp for mersalg i butikk. Dersom en kunde kjøper en ladekabel på 1 meter, kan man raskt stille spørsmål om de ikke trenger en ladekabel på tre meter til sofakroken, sier Mikkel.

Solbrillene holder dessuten høy kvalitet, og kommer fra produsenten FGX som er et selskap i EssilorLuxottica gruppen. De har blant annet mange kjente solbrillebrands, deriblant Oakley og Ray Ban.

–Våre briller har hyggelige priser, uten at dette går ut over kvaliteten, smiler Mikkel.

Forskjell på kiosk og bensin

Den store forskjellen mellom kiosker og bensinstasjoner er klar. I kioskene er det andre produkter som slår an.

– I kioskene går det mer på produkter for folk som er på reise med buss eller tog. Eksempelvis som ladebanker og lydprodukter. På sykehuskioskene går det unna med lesebriller, og det skyldes eksempelvis at leger har glemt lesebrillene sine hjemme, smiler Skymoen.

En annen «fun fact», er at nordmenn ofte svarer at de er glade i farger.

– Vi har testet dette og ser at rosa øreplugger selger dårlig. Når det kommer til kjøpsøyemed, velger nordmenn ganske konservativt. De går for sort eller hvitt, sier duoen i TT Micro.

Solide partnere

TT Micro jobber kontinuerlig for å finne nye lettsolgte produkter i conveniencebransjen.

– Siste tilskudd er våre capser i trendy farger. Dette er et produkt som selger veldig godt for tiden, forklarer Mikkel.

I starten importerte TT Micro en del produkter selv, nå har de valgt ut partnere som til enhver tid kan levere kvalitetsprodukter over hele linjen. Det har vi gjort for å sikre leveringer og tilgang på alt det vi tilbyr i markedet, forklarer Skymoen.

Powered by Labrador CMS