Nyheter

Coca-Cola Europacific Partners Norge har signert bransjeavtalen om reduksjon i matsvinnet. Foto: Coca Cola Enterprises

Coca-Cola slutter seg til bransjeavtalen mot matsvinn

Coca-Cola Europacific Partners har signert Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn. Avtalens mål er å halvere matsvinnet i Norge innen 2030, i tråd med FNs bærekraftmål.

Publisert Sist oppdatert

­Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn er en samarbeidsavtale mellom flere departementer og bransjeorganisasjoner. Den definerer felles innsats og mål for matsvinn i hele verdikjeden, og er nå også signert av Coca-Cola Europacific Partners Norge.

– Vi er opptatt av at all den gode drikken vi lager skal nettopp drikkes. Derfor har vi nå signert Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn. Dette er et område vi allerede har jobbet med i lang tid, blant annet gjennom samarbeid med kundene våre, Matsentralen, Too Good To Go og andre aktører, sier administrerende direktør Carl Lescroart i Coca-Cola Europacific Partners Norge i en pressemelding.

– Når vi nå signerer denne avtalen, er det et signal om at vi vil fortsette dette arbeidet ved å bidra med tiltak både i egen bedrift, og på tvers av verdikjeden, sier Lescroart videre.

Som bedrift tilsluttet bransjeavtalen skal Coca-Cola Europacific Partners Norge gjøre data tilgjengelig gjennom rapportering av matsvinn i egen bedrift til bransjeorganisasjonen i sin sektor, gjennomføre tiltak for å redusere matsvinn i egen bedrift, og samarbeide om tiltak på tvers av verdikjeden på de områdene som er formålstjenlig og innenfor konkurranselovgivningen.

Totalt har over 100 ledende matbransjeaktører forpliktet seg til å måle og levere data på sitt matsvinn og jobbe med- og rapportere på tiltak i egen bedrift og i samarbeid med andre.

Powered by Labrador CMS