Nyheter

Administrerende direktør i Orkla ASA, Nils Setle, under presentasjonen av selskapets resultat etter første kvartal.

Resultathopp for Orkla

Orkla fikk et resultat på 1,7 milliarder kroner i første kvartal. Det er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Publisert Sist oppdatert

I merkevarevirksomhetens kvartalsrapport tirsdag meldes det om solid framgang i både resultat og inntekter.

Orkla fikk et resultat på 1,7 milliarder kroner i første kvartal. På forhånd hadde analytikerne forventet et resultat før skatt på 1,514 milliarder kroner, ifølge estimater innhentet av Infront, skriver TDN Direkt, skriver Dagens Næringsliv.

Kraftig inntektsvekst

Driftsresultatet (ebit) økte med 5 prosent til 1,6 milliarder kroner, mens konsernets driftsinntekter var på 16,2 milliarder, som er en vekst på 22 prosent. Analytikerne hadde ifølge E24 ventet et justert driftsresultat på 1,43 milliarder kroner og omsetning på 14,9 milliarder.

I en pressemelding opplyser konsernet at merkevarevirksomheten økte driftsinntektene med 23 prosent til 15,8 milliarder kroner i 1. kvartal, mens den organiske omsetningsveksten var på 13 prosent.

Drevet av prisøkninger

Orkla melder at veksten var drevet av prisøkninger for å kompensere for kostnadsøkninger. Konsernsjef Nils K. Selte sier han er godt fornøyd med kvartalet.

– Økt inflasjon og stigende rente har i de fleste av våre markeder redusert forbrukernes kjøpekraft, noe som igjen har lagt press på våre salgsvolumer. Selv om det er stor usikkerhet knyttet til fremtidig konjunkturutvikling, har vi sterke merkevarer og robuste verdikjeder. Jeg ser derfor fremover med forsiktig optimisme, sier Selte.

Orkla er en av Nordens største produsenter av dagligvarer, og står bak produkter som Grandiosa, Toro, Stabburet, Kims og Nidar.

– Prisøkningen har vært unødvendig

SV reagerer på Orklas kjemperesultat og mener dagligvaremilliardærene tjener seg enda rikere på bekostning av dem med minst fra før.

– Det er et bevis på at prisøkningen på matvarer har vært helt unødvendig, sier nestleder i SV, Torgeir Knag Fylkesnes.

– Her har folk stått i matkøer vinteren gjennom, mens vi har hørt Orkla og andre leverandører syte om at de måtte sette opp prisene på grunn av økte kostnader. Så ser vi nå at dette er resultatet. Nå må regjeringen raskt levere på kravene fra Stortinget om å bryte opp maktkonsentrasjonen i norsk dagligvare, sier Fylkesnes.

Powered by Labrador CMS