Mat på farten
30 prosent opp for Just Eat
Antall take away-bestillinger hos Just Eat økte med over 30 prosent i fjor. Selskapet har nå over 125 000 kunder og formidlet matbestilllinger for 250 millioner kroner i Norge i løpet av 2020.
I løpet av fjoråret fikk selskapet mange nye spisesteder med i tjenesten deres, og til sammen har de nå over 830 restaurantpartnere over hele Norge.
– Det var et utfordrende år for de aller fleste spisesteder. For mange av dem ble take away en mulighet til å nå flere og andre kunder, i en tid hvor mange av stedene ikke har kunne ha gjester i lokalene sine, sier Odd Stian Gullhav i Just Eat Norge.
Doblet antall spisesteder
I løpet av de siste to årene har Just Eat doblet antall restaurantpartnere. Økningen har vært spesielt stor etter at koronakrisen inntraff.
– Flere kunder har fått øynene opp for take away, mye på grunn av stengte restauranter og hjemmekontor. Vi ser også at bruksmønsteret har forandret seg i år. Tidligere var hjemlevering i stor grad forbundet med middager og helgen. Nå ser vi at det i større grad er fordelt over hele uken, og at det øker i antall lunsjbestillinger, sier Gullhav.
Nettbestilling og pizza på topp
– Take away bestilles i økende grad på nett, noe som gjør det mer aktuelt å bruke en felles portal for restauranter. Dette er omsetning restaurantene hadde gått glipp av hvis de ikke hadde hatt et digitalt take away-tilbud. Det gleder oss veldig at pilene peker oppover for dem. Det er når restaurantene har suksess, at vi lykkes, sier Gullhav.
De stedene Just Eat har høyest omsetning av take away er; Oslo, Bergen, Trondheim, Skedsmo, Moss, Drammen og Fredrikstad.
Fortsatt er det pizza som er den mest populære take away-maten i 2020, etterfulgt av kebab og indisk mat.
Starten på en stor omstilling
I år forventer Just Eat å øke antallet matbestillinger med mer enn 30 prosent, for andre år på rad.
– Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på en stor omstilling, både for spisestedene og for kundene. Flere restauranter blir med, også de som tilbyr mat som ikke forbindes med tradisjonell take away, og kundene har oppdaget man kan spise restaurantmat hjemme ved flere anledninger enn man har tenkt på før, sier Gullhav.
(Pressemelding)