Mat på farten
40 prosent opp for burgere
SOMMER 2020: – For KYSTEN RUNDT er det våre medlemmer innen fastfood, kafe og kro som har bidratt til veksten her. Det så mørkt ut i slutten av mars, så en god sommer har vært helt avgjørende for mange medlemmer. Vi har også en betydelig andel kantiner, og i det segmentet er det fortsatt betydelig nedgang, Torbjørn Ellingsen.
Det har vært spesielt positivt i områdene de norske turistene har fartet til i sommer. Eksempelvis Sørlandet, store deler av Vestlandet og enkelte områder i nord.
– En del typiske knutepunkter langs veien har hatt en eventyrlig juli. De områdene folk typisk reiser fra i ferien har hatt en mer normal sommer.
Fantastisk for burgere
– Våre egne Kysten Rundt burgere hadde i juli en økning på nær 40 prosent, men så er de jo veldig gode da. Det er på etablerte bestselgere det meste av økningen har kommet. Ut fra situasjonen i kantinemarkedet, har vi naturlig nok en nedgang i typiske produkter for det segmentet. Ellingsen har også merket seg trenden med vegetar, men det fra et lavt nivå.
Høsten kommer nok fort
– Fra midten av august var nordmenn tilbake på jobb, skole og barnehage. Få utenlandske turister gjorde nok at sommeren tok en bråere slutt enn normalt mange steder. Vi kjører en stor høstkampanje for å bidra til fart i salget ut av butikk. For kantinene er det mer usikkert, på det området er det smittesituasjonen, myndighetenes råd og bedriftenes beslutninger som vil styre utviklingen, avslutter Ellingsen.
Les mer om bransjeledernes erfaringer fra sommeren 2020 i utgave 4/2020 av CONVENIENCE.