Nyheter

Viseadministrerende direktør Gøril Joys Johnsen (t.v.) i Coop Norge og regionsjef Hege Abrahamsen i Extra gleder seg til at den ombygde butikken i Bogstadveien står klar i løpet av første halvår 2019. Foto: Coop

Coop åpner Norges første ubemannede døgnbutikk

Kundene kan låse opp butikken kun ved hjelp av mobilen når Coop skal teste Extra Bogstadveien som sin første ubemannede døgnåpne butikk.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av første halvår 2019 åpner Coop en Extra-butikk i Bogstadveien i Oslo som vil skille seg fra alle andre dagligvarebutikker ved å være proppfull av ny teknologi. Frem til kl. 23.oo vil butikken fremstå som en helt vanlig dagligvarebutikk med blide og hjelpsomme ansatte. Når de ansatte går hjem, er det teknologien som tar over for natten. Da skal kundene selv kunne låse seg inn i butikken ved hjelp av mobilen.

Først ut

- Satsing på innovasjon ligger i Coops DNA. For over 70 år siden var Coop først ute med å gå fra å ha varer bak disken til at kundene selv plukket varer i butikken. Vi har hele veien vært opptatt av å bruke teknologi som gjør hverdagen enklere for kundene. Eksempler på hvordan vi tilbyr dette er gjennom Shop Express, selvskanningskasser og tilpassede medlemskuponger på mobil. Nå tar vi dette enda et steg videre, sier Gøril Joys Johnsen, direktør for sømløse kundeopplevelser i Coop Norge.

Teknologien tar over

Det legges opp til at mobiltelefonen identifiserer og låser opp butikken for kundene. Deretter vil ulik teknologi være med på å gjøre handleturen enklest mulig. Deler av teknologien vil være veldig synlig for kunden, slik som skjermer, sensorer eller selvskanningskasser. I andre tilfeller vil teknologien være mer skjult. Johnsen sier at nyvinningen kommer som en konsekvens av at handleopplevelsen stadig er i endring.

- Vi ser økte og endrede forventninger fra kundene, som også er våre medeiere, og samtidig gir ny teknologi oss muligheter til å møte disse på en enda bedre måte. Forventninger om en sømløs handleopplevelse er noe av det vi opplever i økende grad. Friksjon i form av kø, stengte butikker eller andre irritasjonsmomenter, er viktig å redusere i størst mulig omfang, sier Johnsen.

Trygt for kunden

Coop Norge har i lengre tid jobbet med å gjøre det mulig å handle i en ubemannet butikk. Ulike kundereiser er blitt analysert og teknologi er blitt utviklet og testet.

- Ubemannede butikker innebærer en rekke utfordringer som vi må håndtere. Det viktigste er å ha løsninger som gjør det trygt for kundene å handle i butikken. Sikkerheten og en trygg identifisering har derfor vært vår hovedprioritet. Vi har også gått grundig inn i problemstillinger knyttet til alt fra personvern og betalingsløsninger, til hvordan vi håndterer salg av varer med aldersrestriksjoner, sier Johnsen.

Tar opp kampen med Amazon Go

For et drøyt år siden åpnet Amazon Go sin første helautomatiske butikk i Seattle, og har nå åtte butikker i USA. Coop-direktøren tror slike ubemannede butikker vil være noe vi vil se mer av fremover også utover dagligvarebransjen.

- Kundene vil få dekket sitt behov uansett tid på døgnet, og det er mulig å gjennomføre handleturen svært raskt og effektivt. For oss som driver butikk gir det også mulighet til å etablere lønnsomme butikker der det ellers ikke ville vært grunnlag for det.

Teknologiske erfaringer

Christian Hoel, kjededirektør for lavpriskjeden Extra, sier at her vil vi gjøre oss viktige teknologiske erfaringer som mulig hele kjeden vil nyte godt av.

- For å levere på kombinasjonen av et stort utvalg og lave priser hele døgnet, må vi ligge i forkant og teste på løsninger som gjør handleturen tilpasset når kundene ønsker å handle, også om natten. Denne butikken vil i så måte være et testsenter der vi skal lære hvordan butikker i større eller mindre grad kan gjøres ubemannede om natten. Læringen tar vi med oss til alle våre andre butikker, sier Hoel, og legger til:

- Å legge til rette for større grad av selvbetjening for kundene betyr ikke at de ansatte i butikk forsvinner. Tvert imot vil vi frigjøre tid slik at de ansatte kan gi service og hjelpe kundene mye enklere og bedre.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS