Nyheter
Disse kniver om utmerkelsene for sunnere kosthold
Hvert år konkurrerer aktører i matvarebransjen om utmerkelser for særlig god innsats for sunt kosthold. Nå er finalistene klare.
Helse- og omsorgsdepartementet har opprettet to utmerkelser for godt arbeid, som en del av Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold. Prisene, som deles ut i kategoriene «sunnere produkt» og «sunnere markedsføring», er en honnør til aktører som utmerker seg på dette feltet.
Mange nominasjoner
I førstnevnte kategori kom det inn 23 nominasjoner, i den andre 18.
Kriteriene for klassen «sunnere produkt» er innovasjon, reformulering, prosessforbedring, porsjons- og pakningsstørrelser eller utvikling av nye produkter eller retter. De for «sunnere markedsføring» er tiltak for å fremme sunnere alternativer og valgmuligheter, herunder kommunikasjon og markedsføring, merking, inspirasjon, prisvirkemidler, produktplassering i butikk, kiosk, serveringssted eller lignende – for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.
Eksempler på merking kan være nøkkelhullet, 5 om dagen, Godfisk og Brødskala’n, heter det i Intensjonsavtalens utmerkelser.
Her er årets finalister i kategori 1 – sunnere produkter:
- Grilstad – med serien Lev litt Lettere.
- ISS – med matfilosofien Good Mood Food.
- Unil – med First Price, ernæringsmessige gode valg til en lavere pris.
Og dette er årets finalister i kategori 2 – sunnere markedsføring
- Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) – med Brødskala'n.
- Opplysningskontoret for frukt og grønt – med gulrot fra jord til bord/5 om dagen barnehage.
- REMA 1000 – som støtter aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangement.
Vinnerne kåres på #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av». Arrangementet finner sted på UMAMI arena på Lillestrøm torsdag 16. februar 2023.
Prisene ble delt ut for første gang i 2020.