


Nyheter
Helse- og omsorgsdepartementet har opprettet to utmerkelser for godt arbeid, som en del av Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold. Prisene, som deles ut i kategoriene «sunnere produkt» og «sunnere markedsføring», er en honnør til aktører som utmerker seg på dette feltet.
I førstnevnte kategori kom det inn 23 nominasjoner, i den andre 18.
Kriteriene for klassen «sunnere produkt» er innovasjon, reformulering, prosessforbedring, porsjons- og pakningsstørrelser eller utvikling av nye produkter eller retter. De for «sunnere markedsføring» er tiltak for å fremme sunnere alternativer og valgmuligheter, herunder kommunikasjon og markedsføring, merking, inspirasjon, prisvirkemidler, produktplassering i butikk, kiosk, serveringssted eller lignende – for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold.
Eksempler på merking kan være nøkkelhullet, 5 om dagen, Godfisk og Brødskala’n, heter det i Intensjonsavtalens utmerkelser.
Her er årets finalister i kategori 1 – sunnere produkter:
Og dette er årets finalister i kategori 2 – sunnere markedsføring
Vinnerne kåres på #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av». Arrangementet finner sted på UMAMI arena på Lillestrøm torsdag 16. februar 2023.
Prisene ble delt ut for første gang i 2020.