Mat på farten
Endelig is- og pølsefest på Karl Johan
Narvesen ved Eidsvolls plass er i full sving etter to år med et labert kundegrunnlag. I mai 2022 kom endelig den etterlengtede veksten.
I oktober 2019 overtok gründeren Rafif Al-sed Yasein den historiske kiosken på Karl Johan i Oslo. Våren som fulgte, unner hun ingen.
– Det at vi fikk koronapandemien i mars 2020, der alt var nedstengt, det ble en katastrofe for meg. Jeg var så gira på å gjøre god butikk, sier Rafif Al-sed Yasein.
I stedet ble hun tvunget til å stenge butikken fra midten av mars til midten av april i 2020.
Kastet varer for tusenvis
– Jeg måtte permittere mine tre ansatte i tillegg til meg og mannen min, Kaid Wakid. Og fordi kiosken er liten, har vi alltid et stort eksternt lager med mange paller. På grunn av nedstengningen måtte vi kvitte oss med mat og drikke for tusenenvis av kroner på grunn av utløpsdato, sier hun.
Etter åpningen i mai 2020 levde de delvis av støtte fra Nav.
– Det var faktisk ingen folk i gatene på den tiden. Sommeren 2020 klarte vi oss likevel greit selv om vi tidvis også opplevde nedstengninger da også, forklarer paret.
Bedre tider
I 2021 kom kundene etter hvert tilbake, og det ble et mye bedre år.
– Jeg hadde i utgangspunktet et mål om å øke omsetningen med 1 million, men det kunne vi glemme. Og jeg har ikke lyst til å klage over dårlige tall, vi har tross alt klart oss bra i ettertid. Men dette med korona var en tøff tid for oss, og vi var nok ikke forberedt på dette, sier hun.
Ny rekord på 17. mai
Målet til Rafif i 2022, var å oppnå alt det hun ikke klarte i årene forut. På nasjonaldagen i 2018 lå omsetningen på den lille kiosken på om lag 101 000 kroner.
– Mitt mål var å doble denne omsetningen nå i 2022. Vi hadde forberedt oss i lang tid i forveien og i år landet vi faktisk på hele 254 000 kroner på 17. mai. Det var helt fantastisk, og det er den høyeste omsetningen vi har hatt noen sinne på en enkelt dag, stråler Rafif og legger til;
– Alle sto i kø for å få kaffe, iskrem og pølser, og bare for iskrem alene lå omsetningen på ca. 115 000 kroner. Jeg hadde håpet å lande på minst 300 000 kroner, men jeg er fornøyd tross alt, sier hun.
Satser ytterligere neste år
Selv om tallene ble gode for årets nasjonaldag, har Rafif og mannen tatt lærdom av hvordan de kan øke salget ytterligere i 2023.
– Vi hadde rigget oss opp med is-disker på begge sider utenfor kiosken, og likevel var det køer i alle retninger. Neste 17. mai skal vi derfor satse litt mer. Vi skal blant annet sørge for å ha dobbelt så mange betalingsterminaler for å kunne ta unna de lange køene, forklarer duoen.
Totalt var det 13 personer på jobb i den lille kiosken.
– Neste år må vi nok ha ca. 20 personer på jobb for å ta unna det store trykket, sier Rafif.
Går for 1 million i sommer
I et normalår har omsetningen ligget på litt over syv millioner. I 2020 landet omsetningen på 3,9 millioner, mens de i 2021 klarte å øke til 4,3 millioner.
– Det betyr at vi under pandemien mistet om lag halvparten av den normale omsetningen, så nå er vi virkelig klare til å vise hva vi kan få til.
Selv om det var noen labre måneder i fra januar til april i år, ble mai måned strålende for den historiske kiosken.
– Vi er på god vei tilbake. Målet for mai lå på 600 000 kroner. Nå landet vi på hele 935 000 kroner i mai. Det føles veldig godt, smiler Rafif.
Målet for juni ligger på 700 000, og per 23. juni har de et varesalg på 637 000. Med en uke igjen ligger de dermed godt an til å slå målet for juni. I juli sikter de mot 800 000 kroner.
– Hovedmålet er likevel å klare 1 million i løpet av en av disse sommermånedene. Derfor håper vi på strålende solskinn i sommer - for det er helt avgjørende for at folk i Oslo trekker ut på Karl Johan, avslutter Rafif og Kaid.