Nyheter
Enklere elbil-lading krever åpenhet
Halvparten av elbilistene mener at det å installere et utall apper og betale for lading er et problem når de skal hurtiglade.
- Dette kan løses, men da må ladeoperatørene åpne opp systemene sine. Foreløpig sitter det langt inne for enkelte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I dag er det ingen enkel sak å betale for hurtiglading. Det som møter elbilistene er en app-jungel som veldig mange sliter med å finne ut av. Det må være mulig å lade elbilen uavhengig av leverandør, organisasjon eller kundeklubb.
- Når halvparten av elbilistene i vår undersøkelse sier at dette er et problem, må ladeoperatørene kjenne sin besøkelsestid og åpne opp, mener Sødal.
- Det må åpnes opp slik at kravet om å være registrert kunde hos operatøren for å få best pris, forsvinner, fortsetter han.
Gjør som mobiltelefoni-bransjen
Ladebransjen burde se til mobiltelefoni-bransjen. Der er det full åpenhet der du som mobil-bruker ikke tenker på om du bruker Telenor eller Telia sitt nett, men forholder deg til din leverandør av mobiltjenester.
- Sånn burde det være for elbillading også. Du inngår en avtale med den lade-leverandøren du vil ha og får tilgang til alle ladeplasser i inn- og utland, slår Sødal fast.
Ikke nødvendig med innføring av kortbetaling
Det er forståelig at enkelte krever kortbetaling på ladestasjonene. Utfordringen er at det er dyrt og vil bremse utbyggingen av sårt tiltrengte ladestasjoner. I tillegg er det fortidens teknologi.
- Åpenhet på tvers av ladeoperatørene er langt viktigere enn kortbetaling. Betalingen vil være langt enklere med en app i stedetfor 10 apper, mener Sødal.
Lik prising for enkel lading
Enkel elbil-lading forutsetter også en type pris for hva elbilistene skal betale. Slik det er nå er det et virvar av prismodeller. Noen tar betalt per minutt, andre for en kombinasjon av minutt og antall kilowatt-timer, mens atter andre tar betalt per kilowatt-time.
- Kilowatt- time er det nye litermålet. Derfor mener vi at alle må ta betalt for hva folk fyller på elbilen og ikke for hvor lenge de står på ladestasjonen, sier Nils Sødal. - Det er gledelig å se at flere og flere av operatørene velger dette nå. Så får vi håpe at alle gjør det snart, fortsetter han.
Godt synlig
I tillegg til en prismodell må prisen være synlig på ladeplassene. Med en prismodell og god prisinformasjon, kan elbilistene ta kvalifiserte valg for å få billigst mulig lading.
- Bensin- og dieselprisen lyser mot oss langs veiene, mens ladeprisene er en godt bevart hemmelighet, avslutter Sødal.