Nyheter

Foodora nær doblet omsetningen i 2021

I fjor utvidet selskapet til seks nye norske byer, de startet dagligvareutfordreren Foodora Market og økte omsetningen med 85 prosent.

Publisert Sist oppdatert

­

- Jeg er veldig fornøyd med 2021, som ble enda et solid vekstår for Foodora. Pandemien var en viktig faktor også i fjor. Det gjelder for oss, restaurantene, butikkene og kundene våre. Vi har tilpasset oss kraftig vekst og utfordret det etablerte på helt nye områder, sier daglig leder i Foodora, Elisabeth Myhre i en pressemelding.

Foodora Norway AS hadde 636 millioner kroner i omsetning i 2021, et år preget av en rekke nye satsinger.

- Vi investerer i å skape og utvikle nye markeder og områder. Det har vært ekstra viktig i pandemien. Samtidig har vi som resten av tech-bransjen et økt fokus på lønnsomhet. Vi tjener penger på hver levering og videre vekst er i seg selv lønnsom, men vi forventer at den er noe lavere fremover, sier Myhre.

- Vi lyktes med å bygge organisasjonen videre gjennom 2021. Vi har fått på plass mange nye, dyktige mennesker og funksjoner. Fra administrasjonen til kontaktsenteret vårt. I år jobber vi spesielt med å utvikle enda bedre systemer og effektivisere alt vi gjør, sier Myhre.

Åpnet dagligvarekjede

De rosa budene leverte ved utgangen av fjoråret i 24 byer i Norge. I tillegg er leveringsområdene i eksisterende byer, eksempelvis som i Oslo, utvidet videre. Selskapet opplevde en kraftig økning i omsetningen fra annen hurtighandel, med levering av alt fra apotekvarer til elektronikk og blomster. I tillegg ble dagligvaresatsingen Foodora Market lansert i 2021.

- Hurtighandel av dagligvarer er fortsatt et helt nytt marked i Norge. Det er utrolig gøy å se tilbake på et lanseringsår som gikk langt over forventningene. Foodora Market har en enda høyere vekstrate enn restaurantmat, men vi ser en sunn og sterk vekst på begge områdene, sier Myhre.

Etterspørselen har vært så stor at dagligvarebutikk nummer 10 allerede nå er åpnet, med nummer 11 på trappene.

Powered by Labrador CMS