Energistasjoner

Historisk begivenhet. Første hurtiglader for elbil har tatt plassen til en drivstoffpumpe på Circle K Kiellands plass i Oslo. Christina Bu i Norsk Elbilforening fikk æren av å klippe snora på vegne av norske elbilister. Fra venstre Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K, Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening og Sverre Rosén, norgessjef i Circle K. Foto: Terje Borud

Første i verden: Circle K erstatter drivstoffpumper med elbilladere

Circle K inngår i et nettverk av 16 000 bensinstasjoner, men Circle K på Kiellands plass i Oslo er den eneste der hurtigladere for elbil nå har tatt plassen til en drivstoffpumpe.

Publisert Sist oppdatert

. Fra venstre Sverre Rosén, norgessjef i Circle K, Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening som foretok den offisielle åpningen på vegne av norske elbilister, og Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K. Foto: Terje Borud

- Dette har vi aldri gjort før. Det er hard kamp om kvadratmeterne på bensinstasjoner, og drivstoffpumpene leverer fortsatt kjerneproduktene og driver størstedelen av trafikken til stasjonene våre. Men nå skjer det en utvikling i Norge der ladere på bestemte steder driver store mengder trafikk til stasjonen, hurtiglading er etterspurt i et stort og voksende kundesegment. Det er moro å være pioner for hele verden på denne måten, sier norgessjef i Circle K, Sverre Rosén.

Vi kjenner ikke til at et bytte fra pumpe til lader er gjort andre steder i verden, for oss er det en veldig tydelig markering av hvilken endringstid vi er inne i når vi bryter denne barrieren, kommenterer norgessjef Sverre Rosén.

Circle K er inne i en storstilt utbygging av hurtigladere både i og utenfor Norge. I hovedsak kommer hurtigladere i tillegg til tradisjonelle drivstoffpumper, men vi bytter også ut drivstoffpumper med hurtigladere der det er hensiktsmessig.

Aller først ut er vår stasjon på Alexander Kiellands Plass i Oslo, og flere er på trappene.

Elbilforeningen: Ny æra

- Vi er inne i en ny æra. Det er en historisk milepæl at bensinstasjonskjedene erstatter drivstoffpumper med hurtigladere. Vi gratulerer Circle K som satser skikkelig på elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

- Vi heier, men samtidig er det viktig at kjeder som Circle K forter seg. Norges elbilister er ivrige på flere ladestasjoner, det er det ingen tvil om, poengterer Bu.

Foto: Terje Borud

Storstilt utbygging

De nye laderne på Alexander Kiellands Plass er et svar på den sterke etterspørselen etter hurtigladere i og utenfor byene. Det er her veksten i antall elbilister merkes best.

- Når våre kunders behov endrer seg, må vi også endre oss. Vi har iverksatt en omfattende utbygging av hurtigladere og starter der behovet er størst. Vår ambisjon er å tilby den beste ladeopplevelsen langs de mest trafikkerte veiene i Norge og rundt de største byene. Dette gjør vi med egne ladere og i partnerskap med IONITY, Tesla og Grønn kontakt, forteller Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K.

- Vi er i gang med et program for å doble antall stasjoner med ladetilbud, firedoble antall ladere og tidoble ladeeffekten. Vi passerer nå 350 hurtigladere i Norge, så vi er på god vei til å nå målet om 500 ladere innen sommeren 2020. Samtidig forventer vi en så stor vekst i antall elbiler at vi etterlyser bedre og mer forutsigbare rammebetingelser for å øke tilbudet ytterligere, påpeker Stiksrud.

Foto: Terje Borud

Lading og gode pauser

Circle K har det største nettverket av energistasjoner med ladetilbud og drivstofftilbud i Norge. Selskapet investerer nå betydelig i oppgraderinger med et bredere og sunnere mattilbud, butikker med romslige oppholdsområder og flere sitteplasser, for å gi både ladekunder og andre kunder en bedre pauseopplevelse når de trenger påfyll.

- I motsetning til drivstoffkundene kan elbilkundene lade bilen hjemme. Skal de besøke oss hyppig handler det om totalopplevelsen; at vi er på rett sted med rett kapasitet, god plass, gode betalingsløsninger og digitale verktøy som gjør det lettere for kundene. God mat, rene toaletter og ikke minst hyggelige mennesker er like viktig for elbilister som alle andre, understreker Stiksrud.

Powered by Labrador CMS