Nyheter

(Foto: Freia)

Freia har Norges beste omdømme

Freia har det beste omdømmet i Norge, det kommer frem i den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

Publisert Sist oppdatert

Freia har en omdømmescore på 86,3 poeng av 100 mulige. Næringsmiddelaktøren, som er med på listen for første gang, ble fulgt av Finn.no, Hurtigruten, IKEA og Toyota. Totalt har hele 13 selskaper fremragende omdømme i år.

Et lite stykke Norge

Freia er ikke et aksjeselskap, men en del av Mondelez Norge. Utenom det juridiske og finansielle agerer Mondelez i Norge som Freia. Derfor valgte vi å ta med Freia da de ble nominert til å delta årets undersøkelse. Freia oppleves å være et av de fremste aktørene innen produkter. De er fortsatt et lite stykke Norge. I tillegg oppfattes de som en av de fremste både på innovasjon, økonomi, arbeidsmiljø og ledelse, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Freia scorer lavest på samfunnsansvar. Sukkerholdige varer og produkter med palmeolje påvirker nordmenns syn på Freia, men det gir mindre utslag på det totale omdømmet.

RepTrak Norge 2018 gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge.

Små svingninger

Av de 13 virksomhetene som har fremragende omdømme er hele ti norske. Kun IKEA, Toyota og SAS er internasjonale.

Årets undersøkelse viser nok en gang at omdømmet til virksomheter ikke svinger mye. For de fleste er det mindre justeringer opp eller ned. Toyota og Statoil er selskapene som klatrer mest, etter DNB. Orkla, H&M og Widerøe er selskapene som faller mest.

I 2016 hadde både Ryanair, McDonald’s og Bunnpris svakt omdømme. De to sistnevnte klatret opp til middels godt omdømme i fjor. I år falt McDonald’s igjen ned til svakt omdømme, sammen med Ryanair. De to sistnevnte er, tross sin posisjon som betydelige leverandører til det norske folk, selskaper vi ikke er glade i men kjøper av fordi de leverer til en billig penge, sier Apeland.

Leverer varene

Med nykommer Freia på topp, og både Tine, Q-Meieriene og nykommer Mills i kategorien “fremragende omdømme”, viser årets undersøkelse at mat- og drikkeprodusentene står sterkt i befolkningen.

Disse selskapene gjør de riktige tingene, og lykkes i å overbevise det norske folk om at de kan levere varene. Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og her scorer selskapene bra. De har alle produkter som er viktige ingredienser i den norske husholdning, og de er alle gode på produktutvikling, slik at de forblir relevante, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Virksomhetene som er målt innen mat- og drikkevarebransjen er:

  • Freia, 86,3 poeng (ny)
  • TINE, 83,8 poeng (83,2 poeng i fjor)
  • Q-Meieriene, 83,0 poeng (81,8 poeng i fjor)
  • Mills, 82,0 poeng (ny)
  • Nortura, 71,7 poeng (73,9 poeng i fjor)
  • Orkla, 66,3 poeng (75,4 poeng i fjor)
  • McDonald’s, 59,5 poeng (64,5 poeng i fjor)

(Kilde: Apeland.no)

Powered by Labrador CMS