Nyheter
Gründere får drahjelp fra uventet hold
På melkekartongen i høst deler Q-Meieriene historier fra gründere og virksomheter sitt møte med en krevende korona-hverdag. Sammen med melkedrikkerne har Q-sjefen valgt ut fire kandidater som har fått en plass på Q-melken.
De fire virksomhetene du kan lese om på melkekartongene er: videoselskapet Whereby, seilskipet Statsraad Lehmkuhl, gründerbedriften Gleding og jordbruksbedriften IMBA.
— Det har vært krevende måneder for mange og da er det spesielt hyggelig å løfte frem noen historier som inspirerer. De fire utvalgte virksomhetene har alle en egenart og relevans for den tiden vi er inne i, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Engasjerte forbrukerne
Da Myrdahl fikk en idé om å bruke melkekartongen til å hjelpe virksomheter i gang etter en tøff korona-vår, engasjerte han forbrukerne i å komme med forslag til kandidater.
— Vi spurte forbrukerne om de kunne hjelpe oss med å finne noen aktuelle historier vi kunne dele på kartongen. Det nye melkedesignet er et produkt av engasjerte melkedrikkere som vil være med å heie på norske virksomheter, sier han.
Vil gjøre Norge til verdens vennligste land
Foredragsholder og skaper av konseptet Gleding, Siri Abrahamsen, ble henrykt da hun fikk telefonen om at hennes bedrift var en av de som skulle få en flate på melkekartongen.
— Dette kom veldig overraskende på, og det er fantastisk å få litt drahjelp utenfra, sier den smilende Gleding-gründeren.
Hun hadde store planer om å bruke 2020 til å reise rundt i hele landet for å snakke om inkludering og menneskemøter. Da koronaen traff Norge 13.mars gikk telefonen hennes varm av avbestillinger.
— På et par dager ble alle oppdrag avlyst og vi måtte delvis permitteres. Det var en fortvilelse at alt ble stående tomt.
Abrahamsen og Gleding måtte snu seg raskt rundt for å finne nye løsninger i en vanskelig situasjon.
— Jeg tenkte: OK nå tjener vi ikke penger, men nå skal vi gi så mye verdi ut til andre som vi bare kan, og så håpe at det kommer noe godt ut av det.
Hun fortsetter.
— Å få en plass på melkekartongen er utrolig stas. At noen faktisk har nominert oss betyr jo at budskapet vårt fungerer - at man skal inkludere og heie på andre, avslutter hun.