Nyheter

Markedssjef Stein Erik Brekke og de øvrige hos produsenten Attåtnæring jublende glade for å ha vunnet Årets Inspirasjonspris og dermed tjenester fra Nofima til en verdi av 100.000 kroner. Til høyre prisutdelerne fra Nofima: Administrerende direktør Øyvind Fylling-Jensen og forsker Guro Helgesdotter Rognså. Foto: Anne-May Johansen Nofima

Helt sprø vinner av innovasjonspris

Jubelen sto i taket da produsenten Attåtnæring med produktet Ølsprøtt ble utropt til vinner av historiens første Innovasjonsprisen under finalen i Det Norske Måltid.

Publisert Sist oppdatert

Årets innovasjonspris gir vinneren fra Trøndelag tjenester fra Nofima til en verdi av 100.000 kroner.

- Dette var overraskende, og utrolig gledelig. Nå skal vi gjøre mesk great again, strålte markedssjef Stein Erik Brekke i Attåtnæring da han mottok prisen.

Ølsprøtt er nemlig laget av mesk restråstoffet som blir igjen når øl er brygget. Med mesk fra lokale bryggerier, og en ide om en «magic mix» bestående av korn, startet utviklingen av det som etter måneder med prøving og feiling nå er blitt produktet Ølsprøtt en slags mellomting mellom kjeks og snacks.

Innovative evner

Selve produktet, den utviklingsjobben som allerede er gjort, og ønsket om å utvikle seg videre, sjarmerte juryen i Nofima, som skulle ta stilling til de nærmere 30 søknadene om å få Årets innovasjonspris i forbindelse med Det Norske Måltid.

Vinneren av den gjeve prisen, vil få benytte Nofimas eksperter innenfor innovasjon og produktutvikling til en verdi av 100.000 kroner.

- Innovasjon er avgjørende for at bedrifter skal lykkes i dag og i morgen. Matforskningsinstituttet Nofima har en egen avdeling som jobber målrettet med innovasjon, og forenklet vil vi si at mange innovasjoner er drevet av, eller blir bedre med, forskningsbasert kunnskap. Våre mer enn 200 vitenskapelig ansatte i Ås, Stavanger, Bergen, Sunndalsøra og Tromsø, jobber hver dag for norsk matindustri med løsninger som kan bringe virksomhetene et sted videre. Derfor er det naturlig for oss i Nofima å Delta i det Norske Måltid med en egen innovasjonspris, sa administrerende direktør Øyvind Fylling-Jensen, da han sammen med forsker Guro Helgesdotter Rognså delte ut prisen.

Vinneren Ølsprøtt fra produsenten Attåtnæring, ble valgt fordi de har vist innovative evner ved å lage et helt nytt og spennende produkt.

Neste steg

"Attåtnæring er også nytenkende fra et bærekraftperspektiv fordi produktet utnytter restråstoff fra en næring som har vokst i Norge. Produsenten har som mål å oppnå landsdekkende distribusjon i løpet av 2019. Med inspirasjon og forskningsbasert kunnskap ønsker Nofima å skape nye muligheter for Attåtnæring", heter det i juryens begrunnelse.

- Prisen skal stimulere vinneren til å ta neste sted i sin utvikling, slår Nofima-sjefen fast.

Ser stor utvikling

Finalen i Det Norske Måltid ble i januar 2019 arrangert for 11. gang, etter at landsfinaler for å plukke ut finaleprodukter, har vært holdt landet rundt i løpet av høsten 2018.

Målet med kåringen er å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon.

Det Norske Måltid kårer de beste matproduktene i Norge, og påberoper seg å være landets viktigste og mest prestisjefylte prisutdeling for matnæringen. Den kategoribaserte konkurransen danner selve grunnmuren i «jakten på smaken av Norge».

Matforskningsinstituttet Nofima er en av hovedsamarbeidspartnerne til den nasjonale matfesten. Og utviklingen gjennom 11 år har vært synbar.

- Det har vært en imponerende utvikling i kvaliteten på produktene som sendes inn til juryering. Vi jobber på den måten at de som sender sine produkter inn til juryering, får en tilbakemelding med forklaring på hvorfor de ikke nådde opp. Vi opplever at flere tar til seg tilbakemeldingene, gjør utviklingsarbeid, og sender produktene sine inn igjen. Flere av dem er blitt vinnere etter hvert, sier hoveddommer Einar Risvik.

Nofimas seniorforsker har ledet juryen i Det Norske Måltid i seks år, og gleder seg stort over den positive utvikling i norsk matproduksjon.

Nå har det altså også kommet til vinnerkategorier i tillegg til kategoriprisene for de ulike produktene. Det Norske Måltid har bevisst valgt å knytte til seg samarbeidspartnere som kan bistå finalistene i videreutvikling av sine produkter. Nofima er en av disse.

Å bli nominert til finalen er en seier i seg selv, og en slik anerkjennelse som sørger for økt etterspørsel. Suksesshistoriene fra tidligere deltakere er mange, men vi ser at de som jobber målrettet med blant annet innovasjon, emballasje, kommunikasjon når ut til flere, sier leder i Det Norske Måltid, Kristin Austigard.

Årets vinnere

Det Norske Måltid leter etter det ypperste som norsk mat- og drikkeproduksjon har å by på. Her er årets vinnere:

  • Årets det grønne naturell Lærdal Grønt med Lærdals beste frosne bringebær
  • Årets det grønne foredlet Årgang Askim Summerred
  • Årets sjømat naturell Sterling kveitefilet med skinn fra Sterling White Halibut
  • Årets sjømat foredlet Carpaccio Loins Extra fra Dybvik Klippfisk
  • Årets Ost Råblå fra Grindal Ysteri
  • Årets kjøtt Hel kylling fra Økodrift Homlagarden
  • Årets kjøtt foredlet Holy Baloney fra Ask Gård
  • Årets sider Alde sider fra Alde
  • Årets øl Cloudberry Imperial Gose fra Berentsens Brygghus
  • Årets bakst Mandelroser fra Grini Hjemmebakeri
  • Årets meieriprodukt foredlet Is med Skjenning fra Gangstad Gårdsysteri
  • Årets godbit Midsummer Hot Sauce Flagship fra Midsummer Sauce
  • Juryens utvalgte 2018 Jacobs utvalgte lam mørbrad fra Prima Jæren/UNIL
  • Hedersprisen 2018 Stiftelsen Bondens marked Norge

Øvrige priser:

  • Årets Forsprang, designtjenester fra PlayDesign Lærdals Beste frosne bringebær
  • Årets innovasjonspris, Nofima Attåtnæring for produktet Ølsprøtt
  • Bondelagskokken 2019 Hallvar Ellingsen
  • Årets matspire og reklameplass på Matkanalen Stikkelsbærdrikk fra Røyse frukt- og bærpresseri

I tillegg gir Digital Etikett gavekort på 10.000 kroner i etiketter til hver av kategorivinnerne.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS