Nyheter
Helten på vidda skal bli favoritten på kjøkkenet
En av de store satsingene på Umami Arena er markeringen av norsk, rent og bærekraftig reinkjøtt.
«Helten på vidda» er klare til å presentere noe av det mest unike vi har å by på innen norsk matkultur.
– Dette er smaken av vidda! Dyrene beiter i naturen, følger årstidsvariasjonene og preges av omgivelsene, sier Sissel Olsen i sekretariatet til Markedsutvalget for reinkjøtt.
– Reinkjøttet er naturbasert, ekte og smakfullt, det ønsker vi å ut med til et bredt publikum – både blant forbrukere og proffmarked, forteller hun.
Bredt samarbeid
Det er Markedsutvalget for reinkjøtt som står bak denne unike satsingen - et samarbeid som skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos forbrukerne. Dette gjøres gjennom generisk markedsføring av reinkjøtt og hvor «Rein – helten på vidda» er det samlende konseptet som brukes i all kommunikasjon.
Utvalget består av fem medlemmer: Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL) - tre medlemmer, Private Reinsdyrslakteriers Landsforbund (PRL) - ett medlem og Landbruks- og matdepartementet (LMD) - ett medlem. Landbruksdirektoratet er sekretariat.
– Dette er et godt eksempel på et bransjesamarbeid som utnytter styrken i å stå sammen om å bygge noe enda større. På denne måten klarer reinkjøtt-næringen å presentere seg som en av de mest spennende og innovative aktørene når vi åpner dørene til Umami Arena i februar, sier Torill Engelberg, direktør for Umami Arena.
Eksotisk norsk mat med århundrelange tradisjoner
– Reinkjøttet er også smaken av samisk kultur, forankret i århundrelange tradisjoner og en livsform som er tilpasset dyrene. Det er produsert under harde, men naturlige forhold med milelange beitemarker fylt av mange typer lav, urter og lyng – og på naturens premisser som gir den unike og milde viltsmaken, sier lederen i Markedsutvalget, John Anders Lifjell.
– Gjennom de siste årene har det vært en voldsom utvikling i hvordan man får en bedre utnyttelse av dyret. Det jobbes mye i bransjen med å bruke mer, at minst mulig skal kastes. De store bedriftene har som mål å bruke alt på dyret, ingenting skal kastes, sier han.
Hva står på programmet?
– Vi ønsker å få vist frem reinkjøttet og reindriften fra sin beste side, og selvsagt hva reinkjøttet kan brukes til og alle de ulike rettene man kan lage. Og det vil bli servert reinkjøtt i restauranten vi rigger opp, forteller Sissel Olsen.
– Dette vet vi er veldig populært, så alle som ønsker å smake på reinkjøtt kan reservere bord ved å ta kontakt med restaurantsjefen på standen, eller ved å ta kontakt med en av bedriftene som deltar sammen med oss på standen - Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS.
For kontaktinformasjon, sjekk ut utstillerlisten her.
Satser på unge reinsdyrkokker
Umami Arenas tema er Kraften til å ta Norge videre spesielt innenfor områdene arbeidskraft, skaperkraft og bærekraft.
Hvordan jobber dere innenfor disse områdene?
– Markedsutvalget ønsker å være med på å bidra til rekruttering i yrket. Vi prøver å bruke unge reinsdyrkokker så langt det lar seg gjøre, og blant annet har vi delt ut prisen for årets unge kokkelærling. Prisen i 2020 ble gitt til Brita Stensgård som også skal være med å jobbe i restauranten på Rein – helten på vidda, under dagene på Umami Arena, avslutter Lifjell.
Umami Arena blir arrangert 14. – 17. februar 2023 på Nova Spektrum i Lillestrøm.