Nyheter
Jacob Schram lanserer boken “Essensen av business”
Jacob Schram er europadirektør i Circle K med ansvar for 2700 bensinstasjoner, og mer enn 20 000 mennesker i ni land. Han har ledererfaring fra McKinsey, McDonalds, Statoil Fuel & Retail og Alimentation Couche-Tard. Torsdag lanserte han boken der han deler sine erfaringer og ledelsesverktøy.
- Helt siden studiedagene har jeg savnet en helhetlig bok som tar for seg de tre viktigste aspektene for en leder: strategi, gjennomføring og ledelse av medarbeidere. Jeg har tatt med meg lærdom fra 30 års yrkeserfaring og laget en bok full av eksempler og illustrasjoner for å gjøre materialet tilgjengelig for så mange som mulig, sier Schram.
Boken åpner med den aktuelle historien om merkevareskiftet til Circle K, der Jacob Schram har stått i sentrum fra de innledende diskusjonene, gjennom beslutningsfasen, utformingen av strategien og gjennomføringen som ennå pågår på tre kontinenter. Historien er en av mange som brukes for å illustrere ulike sider ved lederskap i et stort konsern.
- Vi har vært en enhet i Statoil, vi har vært børsnotert som Statoil Fuel & Retail, og vi har vært gjennom et oppkjøp som gjorde oss til en del av en global familie. Jeg har høstet ledererfaringer som har verdi for ledere, mellomledere, studenter og alle andre med interesse for lederskap, sier Schram.
Schrams metode
- Det finnes ingen fasit for ledere, slik jeg ser det. Ledelse er noe som er sterkt knyttet til personen som leder. Ledelse handler både om fag og personlighet, men alle kan ha nytte av et rammeverk, sier Jacob Schram.
Rammeverket som presenteres i boken består av fem hovedelementer:
- Å skape resultater. Det er kjernen i all forretningsvirksomhet.
- Strategi, som handler om å stake ut en retning.
- Gjennomføring, som handlerom å få de riktige tingene til å skje.
- Medarbeidere, som betyr at man må skape entusiasme og sørge for den enkeltes utvikling.
- Lederskap, som innebærer å forenkle og kommunisere helt fra styrerom til personen som jobber med kunden.
Essensen av business er en bredspektret, men håndgripelig samling av Schrams erfaringer, historier, presentasjoner, modeller, foredrag og praktiske verktøy.
Lansert av ledere
Boken ble lansert på et arrangement i Oslo sentrum torsdag 11. Mai. I overkant av 200 gjester var til stede og fikk høre presentasjoner om ledelse fra Jacob Schram, europadirektør i Circle K, Tore Myrholt, direktør og seniorpartner i McKinsey, Alain Bouchard, grunnlegger/styreformann i Alimentation Couche-Tard, Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke, og Helge Lund, rådgiver i Clayton, Dubilier & Rice.
Årets industrileder i Europa
Schram vil ta imot den prestisjetunge prisen under «NACS Insight Convenience Summit-Europe» den 14. juni i London; Convenience Summit.
- Jeg er svært stolt og ydmyk over denne tildelingen. Dette er et resultat av en felles laginnsats. Sammen har vi klart å håndtere et globalt merkevareskifte uten å miste vår identitet eller våre kunder», sier Jacob Schram.
Han vil være en av hovedtalerne under utdelingssermonien i London i juni, og dele sine tanker om hvordan selskapet gjennomgikk det store skiftet til Circle K.
Prisen deles ut av den globale bransjeforeningen NACS som samler toppledere fra hele dagligvare- og drivstoffbransjen.