Nyheter

Fra venstre: Assan Sharif, Monika Yasheng og Zamir Khan og Kevin Nguyen.

Kevins kunder tæpper til vekst

Sju av ti unge har tæppet betalingskortet sitt, og åtte av ti synes det er enklere enn å bruke chip og PIN kode. – Tæpping har bidratt til vår vekst, sier daglig leder Kevin

Publisert Sist oppdatert

Nguyen ved 7-Eleven Byporten.

FORETREKKER TÆPPING: – Jegforetrekker å tæppe kortet mitt nårjeg betaler. Det går mye fortere, ogher er jeg kun innom når jeg skal rekkertoget, sier Lisa Haugen (25) fraKoltbotn.

Kevin Nguyen har drevet kiosk i Reitan Convenience i mer enn 16 år. Han startet som butikkansatt i 2002 og har i dag to storkiosker på Oslo S. 7-Elevenkioskene er preget av kunder som har det

travelt og han omsetter for til sammen 25 millioner kroner i året.

Vi er svært glade for at vi har fått tæpping i vår butikk. Vi innførte dette i mars 2018, og i år har jeg hatt en omsetningsvekst på 9 og 14 prosent i begge butikkene, sier en fornøyd Kevin Nguyen.

Han mener én kjøpegruppe utmerker seg.

De unger tæpper klart mest. Dette understøttes av en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne BankAxept. Den viser at hele 7 av 10 ønsker seg mer tæpping med kort. Blant disse

er 8 av 10 fra den yngste aldersgruppen, 18 til 29 år.

Best på kampanje

7-Eleven på Byporten er en av kjedens aller største kampanjebutikker, og har en ny kampanje annenhver uke gjennom hele året. Kampanjevarene flyttes til inngangen av kiosken, og det er avgjørende at betalingen går svært raskt.

Til tider har vi lange køer av folk som skal ha noe før de reiser med toget, så vi er helt avhengige av å følge med på det nyeste innen betaling. Konkurransen her på Byporten er knallhard, sier Nguyen.

Narvesen, Deli de Luca, Kiwi, Espresso House og BIT, er aktører som slåss om de 150 000 kundene som hver dag passerer Oslo sentralstasjon.

Ni sekunder raskere

I snitt går det ni sekunder raskere å tæppe betalingskortet enn å bruke chip og PIN-kode, ifølge BankAxept. Den dyrebare tiden mellom hver kunde kan omsettes til mer kjappe kjøp.

Ventetiden når du skal rekke et tog kan skape både irritasjon og frustrasjon fra stressede passasjer og kunder. Tæpping gjør det enklere og folk blir glade når vi minner dem på at de kan betale kontaktløst, sier Nguyen.

7-Eleven Byporten har en kortandel på 75 prosent, og hver fjerde kunde betaler kontant. Rundt halvparten av alle korttransaksjonene er kontaktløse.

Uten kontaktløs betaling må folk vente på at terminalen skal bli klar, på beløp og kode som man kanskje har glemt. Dette er små detaljer i handelen som er helt avgjørende i kjøpsøyeblikket, både

for kundene og oss, sier Nguyen.

Rimeligere løsning

Totalt er det omlag fire millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.

Kundene tenker ikke så mye over om de betaler med Visa eller BankAxept, men for butikkene er det en stor forskjell. BankAxept er billigere i bruk, og vi vet at handelen ønsker denne løsningen, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.

Powered by Labrador CMS