Nyheter
Kinesisk turisme: Vipps lanserer Alipay i Oslo
Under Visit Oslos frokostseminar om kinesisk turisme lanserte Vipps og Alipay i dag sitt Oslo-samarbeid. Mer turisme og økt handel er bare noen av fordelene besøksnæringen i hovedstaden kan forvente.
Så langt har Vipps’ samarbeid med Alipay, som har over 700 millioner brukere, gjort det mulig for butikker i Bergen å gjøre det enklere for kinesiske turister å betale. Samtidig får de muligheten til å markedsføre seg i Alipay-appen. Med dagens lansering er dermed Oslo enda bedre tilrettelagt for turisme fra Kina.
Nå kan kinesere handle på akkurat samme måte som hjemme når de ferierer i Oslo. Dette er en effektiv løsning som gjør at besøksnæringen får bedre betalingsmåter, sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO.
Pengesterke turister
Antallet kinesiske turister til Norge øker hvert år. Bare i fjor stod de for 500 000 overnattingsdøgn på norske hoteller. Og når de først er på ferie i Norge bruker de mye penger på shopping, opplevelser og mat. Med introduksjonen av Alipay gjennom Vipps, er det god grunn til å tro at forbruket fra kineserne vil øke.
I en undersøkelse publisert av Nielsen fra 2018, viser det seg nemlig at 90 prosent av kinesiske turister vil bruke mer penger hvis Alipay blir en akseptert betalingsmetode.
Enorm suksess i Finland
I 2016 lanserte den finske Vipps-ekvivalenten, ePassi, sitt samarbeid med Alipay. Ifølge Visit Finland økte forbruket til kinesiske turister med 39 prosent etter kun ett år, og på to år økte også turismen fra Kina med hele 63 prosent.
Vi håper at vi også kan se de samme effektene i Norge, og vi ser allerede at Alipay er tatt godt imot blant kinesiske turister som besøker Bergen, sier Berit Svendsen, leder for Vipps’ internasjonale satsning.
Den 15. mai i år starter også en ny direkterute mellom Oslo og Beijing, den første mellom Norge og Kina.
Med den nye ruten tror vi at turistene vil bruke mer tid og penger på å oppleve Norges hovedstad, sier Christian Lunde i VisitOSLO.
Åpner for nye muligheter
Samarbeidet mellom Vipps og Alipay har som mål å gi både den norske turistnæringen og handelsstanden helt nye måter å markedsføre seg selv på mot kinesiske turister. For det er ikke bare mens man er på reisefot at Alipays app blir brukt. Mange planlegger reisen sin i Alipay hvor brukerstedene kan markedsføre seg selv før turistene ankommer landet. Selv når de er kommet hjem igjen åpner Alipay opp for markedsføring mot turistene som har feriert i Norge.
Alipay er den mest populære appen i Kina med over 700 millioner brukere. Norske restauranter, butikker, hoteller og turistdestinasjoner får enklere nådd ut til den stadig økende andelen kinesiske turister til Norge. De har også muligheter til å selge varer via netthandel til turistene de har nådd ut til i etterkant av oppholdet i Norge, forteller Svendsen.
På spørsmål om når resten av norsk turistnæring kan dra nytte av Alipay svarer lederen for Vipps’ internasjonale satsning følgende:
Norge er et langstrakt og vakkert land, det er klart turistene reiser flere steder enn kun til Oslo og Bergen når de først er på besøk her. Vi vil utvide og tilby Alipay til butikker og andre brukersteder i hele Norge i de kommende månedene. Kjøpmenn som er ivrige etter å begynne å akseptere Alipay for markedsføring og betaling før kinesisk nyttår, kan kontakte oss direkte, avslutter Svendsen.