Nyheter
Kraftig tilbakegang for Tine
Tine har solgt mindre melk og ost i årets første fire måneder enn i 2021. Overskuddet er mye mindre enn på samme tid i fjor.
I 2022s første tertial hadde Tine et overskudd på 354 millioner kroner, 164 millioner mindre enn i samme periode i fjor. Konsernet peker på nedgang i dagligvarehandelen og økte kostnader som forklaringer på den ventede nedgangen etter gjenåpningen av samfunnet.
– Vi har visst at pandemien har gitt en betydelig «lånt» omsetning de siste to årene. På samme måte har vi visst at den vil forsvinne når samfunnet normaliserer seg, slik vi ser nå. Vi går en tøffere hverdag i møte, sier konsernsjef Gunnar Hovland i en pressemelding.
Hittil i år har Tine solgt 7,9 prosent mindre av meieriprodukter enn på samme tid i fjor. Salget av smakssatt melk, ost og yoghurt er sunket, mens salget av søtmelk og juice har gått opp.
Samtidig opplever Tine at nedgangen kompenseres noe av økt aktivitet i storhusholdninger og bedret salg internasjonalt.
Ukraina-krigen har ført til økte priser på energi, transport og andre kostnader som berører alle konsernets selskaper.
Fallende etterspørsel etter melk, med tilhørende redusert aktivitet på anleggene, får konsernsjefen til å varsle en vurdering av eksistensen til flere av Tines mindre meierier rundt om i landet.
– Vi har en rekke mindre anlegg spredt ut over landet. Med en stadig økende import, en grensehandel tilbake på gamle nivåer og en konkurranse i Norge som tilspisser seg voldsomt, så faller melkevolumene, og vi må ta ned kapasitet og kostnader tilsvarende, sier Hovland, som mener 200 millioner kroner i årlig subsidiering av Tines konkurrenter forsterker konsernets utfordringer.
(©NTB)