


Nyheter
Umami Arena og Holdbar 2023 gikk av stabelen vegg-i-vegg og kunne til sammen presentere 453 utstillere for engasjerte fag- og bransjefolk. Førstnevnte ble lansert for å videreutvikle arven etter Smak 2020. Ambisjonen er å skape neste generasjons møteplass for alle som jobber med mat og drikke.
– Vi er fantastisk fornøyde med tilbakemeldingene vi har fått fra både utstillere og besøkende, sier direktør Torill Engelberg i Umami Arena.
– Ikke minst er vi glade for alle tilbakemeldingene vi har fått fra utstillere, som melder om en veldig «høy kvalitet på de besøkende». Dette betyr at vi har klart å attrahere riktige målgrupper – slik at utstillerne får besøk av relevante gjester på sine stands, sier hun.
Til sammen har Umami Arena vært vertskap for hele 11 ulike norgesmesterskap innen ulike mat- og drikkerelaterte kategorier. I tillegg til den høythengende Horecabransjens Ærespris, er det delt ut viktige priser som Landskonferansens kompetansepris, NM i Sunn mat i kantina, og Årets mest kreative Kuttmatsvinn-pris.
Vi tok tempen hos fire utstillere på Umami Arenas siste dag, og har fått en kort stemningsrapport fra en hektisk uke:
– Det har vært flott å være «tilbake» og møte kunder og andre leverandører, sier Marit Wanvik Halvorsen, kommersiell sjef for Out of Home i Tine.
– Umami som en uavhengig arena, samler mye kompetanse under samme tak. Vi har møtt kunder fra ulike markeder/kundegrupper, alt fra produsenter til produktutviklere, kokker, innkjøpere og andre beslutningstaker. I tillegg har vi fått muligheten – gjennom Tine Master Class med kjente Bocuse d’Or kokker – å gi kunden en unik opplevelse og vise at vi satser i bransjen og på dem som kunde, sier Wanvik Halvorsen.
Henning Hjelljord i Bacardi Norge AS forteller at de ha hatt bra med besøk, og opplever også at de har hatt færre «useriøse kunder» innom standen:
– Vi har fått mange samplinger til gamle og potensielle nye kunder, fått vist frem konseptet til én av våre beste kunder – og presentert oss i Bacardi Norge som en samarbeidspartner, sier Hjelljord.
– Vi har fått bra tilbakemeldinger fra publikum, både på standens utseende og innhold. Mange kom og sa at vi hadde den beste standen, forteller Bacardi-representanten.
Også Anders G. L. Vist i Wulff & Co melder om veldig bra respons under Umami Arena.
– Vi har fått masse positiv og god feedback fra både kunder og andre utstillere. Å bli enda bedre sett ute i markedet, er viktig for oss, sier han.
– Det har vært morsomt og gøy som alltid, men litt ekstra slitsomt i år med så mange aktiviteter og stander som vi har hatt, forteller markedssjef i Primulator, Lasse André Lööv-Olsen.
– Vi har satset på å delta på alt fra vann- og hygienestand i glassgangen, NM i kaffe og NM i Gelato – i tillegg til en egen Primulator-stand.
– Vi opplever god respons fra besøkende, og at den sterke tilstedeværelsen har gitt Primulator masse kundemøter og presentasjoner – og ikke minst mange gode leads, sier Lööv-Olsen.
– Vi har jobbet veldig målrettet med å kommunisere og posisjonere oss inn mot fagmiljøene og har prioritert å bygge et program som favner bredt innenfor alt som handler om mat og drikke, forteller Umami Arena-direktøren.
– Ambisjonen er å bli det stedet hvor bransjen og fagfolk vil treffes. Umami Arena skal bidra til å skape tilhørighet, læring og inspirasjon – og ikke minst være en arena for handel og nettverksbygging, fortsetter Torill Engelberg i Umami Arena.
– Vi nå skal evaluere hele arrangementet, og ber om innspill fra alle utstillere og besøkende i utstiller- og besøksundersøkelsene, og fra samarbeidspartnere. Det er slik vi kan videreutvikle oss og bli bedre, understreker hun.