Nyheter
Lothepus lager øl med Hansa
Leif Einar Lothe, aka Lothepus, og Hansa Borg Bryggerier signerte tirsdag en samarbeidsavtale som innebærer at cowboyen fra Odda skal utvikle et øl sammen med bryggeriet.
- Jeg er glad i øl og har alltid vært en «Hansa-mann», derfor tok jeg kontakt med favoritt-bryggeriet mitt i Bergen og spurte om vi kunne få til et samarbeid, sier Leif Einar Lothe i en pressemelding.
Første kjendisølet
Det er første gangen Hansa Borg Bryggerier går sammen med en kjendis om å lage øl.
Dette er helt nytt for oss, vi har aldri laget et såkalt kjendis-øl før ved noen av bryggeriene våre. Jeg tror heller ikke noen andre av de store bryggeriene har gjort dette. Vi synes det er en fantastisk mulighet til å gjøre noe nytt og annerledes. Leif Einar er kreativ og har vist seg som en Hansa-patriot, så dette blir spennende for begge parter, sier Anette Karlsen, kommunikasjonsansvarlig i Hansa Borg Bryggerier.
Leif Einar Lothe og Hansa Borg har hatt dialog en stund og har så vidt kommet i gang med prosessen. Arbeidstittelen på det nye ølet er Lothepils, men det er ennå ikke avgjort hvilke øl det blir eller hvordan det skal smake. Prosessen med å utvikle det nye ølet startet tirsdag i forbindelse med avtalesigneringen, da ble det også brukt mye tid på smaking.
Det er viktig å smake på ulike ølsorter og ulike øl med forskjellige smaker, grader av bitterhet og sødme for å finne den smaksretningen vi skal gå i, forteller Karlsen.
Spennende prosjekt stort volum
Leif Einar Lothe skal være med å utvikle ølet, godkjenne smak og bidra i utviklingen av design.
Ja, dette blir et skikkelig spennende prosjekt som jeg gleder meg til å være med på, og jeg ser virkelig frem til å holde det endelig produktet i hånden, sier Lothepus.
Planen er at ølet skal selges både i dagligvare og uteliv.
Vi skal lage et skikkelig godt øl, og så skal vi selvsagt gjøre det vi kan slik at det blir tilgjengelig for flest mulig, sier Karlsen
Hvor mye Hansa Borg kommer til å selge av ølet som Lothepus skal være med å utvikle er ikke lett å svare på.
- Det kommer jo selvsagt an på hvor godt mottatt ølet blir og hvor stor distribusjon det får, men vi har stor tro på at dette er noe forbrukerne kommer til å omfavne, så det kommer sannsynligvis til å gå ut 250 000 boks i løpet av et år av dette produktet, anslår Karlsen.
Lansering i juni og september
Det tar litt tid å brygge øl, men ambisjonene er klare. Prosessen med ølet starter nå og det skal lanseres for utelivsmarkedet i juni, og til dagligvaremarkedet i september. Tiden er knapp, men Lothepus selv er ikke i tvil om at det skal gå fint. -
Planen er at vi skal ha klart det nye ølet til konserten min på Koengen 3. juni, avslutter han.