Nyheter
Melkemysteriet «ingen» visste om
Denne påsken lanserte Q-Meieriene for første gang noensinne påskemelkekartonger. Mens konkurrenten i mange år har invitert til oppklaring av påskekrim - oppfordret Q til jakt på påskeegg - bortgjemt i myldrende påskeillustrasjoner.
Det «ingen» visste var at Q i tillegg hadde gjemt et hemmelig påskemysterium på kartongene!
Et skjult puslespill
- Vi vet at frokostbordet er et samlingspunkt i påsken og da er det ekstra gøy for oss å engasjere melkedrikkerne. Tusenvis av forbrukere har sendt inn svar på hvor de fant påskeeggene på kartongene våre, sier Leder for forbrukerdrevet innovasjon, Mads Liabø i Q-Meieriene.
I tillegg til påskeeggene var det altså et skjult mysterium som, ifølge Liabø, til og med Poirot ikke ville klart å løse med det første.
Men på 2. påskedag, ca. 10 timer før fristen gikk ut, løste utrolig nok melkedrikkeren Ståle Jønsberg fra Tønsberg oppgaven og ble med det den lykkelige vinner av et reisegavekort.
Blant illustrasjonene på melkekartongene hadde Q nemlig gjemt puslebiter, forskjellig fra kartong til kartong. For de mest årvåkne, slik som Ståle, kunne man se at puslespillet bare kunne settes sammen på én måte.
Nysgjerrige melkedrikkere
- Vi var litt redde for at det skulle bli for vanskelig, så da melkedrikkerne begynte å spørre hva enkelte illustrasjoner betydde så la vi ut en liten ledetråd på våre Facebook-sider, sier Liabø.
Da opplevde det lille utfordrermeieriet at mange begynte å bli interessert i mer enn bare påskeeggene og flere lanserte ulike teorier om hva puslebitene kunne bety.
Ståle var en av en håndfull personer som forstod at om man satt sammen puslebitene i riktig rekkefølge fikk man en tallrekke på åtte tall som utgjorde et telefonnummer som ledet til en lettet Mads Liabø.
Holdt hemmelig hele påsken
Q-Meieriene hadde ikke annonsert det skjulte mysteriet på forhånd og det hele ble holdt hemmelig også for de ansatte i meieriet.
- Jeg er faktisk litt glad for at påsken nå er over. Å holde noe hemmelig for venner, familie og ikke minst alle mine kollegaer er vanskeligere enn man tror, sier Liabø.
Det var bare han og kollega, melkesjef Øystein Skreien, som visste om det skjulte mysteriet på kartongene. Liabø hadde telefonen med seg hele påskeferien og pustet lettet ut da Ståle og flere ringte inn siste dagen i påsken.
- Det ligger ikke i vår natur å gjøre ting vanskelig, men siden dette var den første påskekartongen vår ønsket vi å lage et ekte påskemysterium som virkelig fikk satt fart på de små grå hos forbrukerne våre, sier Liabø som for tiden kan glede seg over at Q-forbrukerne engasjerer seg ekstra mye.