Nyheter

Nedgang i desemberhandelen

Omsetningen på kjøpesentrene gikk ned med 2,5 prosent i desember. Den sterke handelen under Black Week i november tilskrives mye av skylden. Om man sammenligner de tre siste ukene i november og desember i 2019 med 2018, økte julehandelen med 1,2 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for en nedgang i desemberhandelen økte handelen med 40 prosent i uke 52, inkludert 30. og 31. desember, dette viser estimat fra Kvarud Analyses julehandelsindeks.

− Julehandelen økte kraftig på slutten av fjoråret. Mange ventet med julehandlingen til siste liten, og ordnet julegavene på lille julaften og julaften, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

At økningen er på hele 40 prosent, kan også tilskrives at vi hadde en ekstra handledag i uke 52 i 2019, sammenlignet med 2018, fortsetter Stende.

Black Week påvirker desemberhandelen

Omsetningen i Black Week 2019 økte med 6,6 prosent sammenlignet med 2018, mens desemberhandelen gikk ned med 2,5 prosent.

− Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november, og demper handelen i desember. Vi så det samme mønsteret i uken etter Black Friday i fjor også, sier Stende.

Ser vi på hele julehandelen, med start i uke 46, endte vi med en vekst på 1,2 prosent i forhold til 2018.

Søndagshandel i vinden

Analysen i julehandelsindeksen utarbeides ut fra omsetningen på 190 kjøpesentre.

− Nedgangen i desember kan være en indikator på at mange benytter seg av netthandel når de handler julegaver tidlig i desember. De gode tallene fra årets siste uke tyder på at de som er sent ute med julehandelen strømmer til kjøpesentrene, sier Stende.

Søndagshandelen 22. desember var 3,9 prosent høyere enn søndagshandelen 23. desember i fjor. Denne søndagen utgjorde 8,1 prosent av ukeshandelen, og bidro til 30 prosent høyere omsetning i uke 51 sammenlignet med uken før.

− Mye skal gjøres klart til jul i desember, da er det mange som setter pris på å kunne bruke søndagen til å handle julegaver og annet.

Hus og hjem populært

Butikkhandelen sank til sammen 3 prosent, mest de øvrige virksomhetene hadde en økning på 2 prosent i desember. Best avslutning på året hadde butikker innen hus og hjem med en vekst på 0,5 prosent. Hus og hjem omfatter blant annet butikk som selger møbler og interiør, kjøkkenutstyr, og elektronikk.

− Dette viser at nordmenn er opptatt av hus og hjem, og at elektronikk er populære julegaver, forklarer Stende.

Størst nedgang var det i butikker som selger klær, sko og vesker og i spesialbutikkene, som for eksempel sportsbutikker, apotek og bokhandler, med henholdsvis 8 og 4,5 prosent nedgang.

Omsetningsendring 2018-2019

Kilde: Kvarud Analyse.

Powered by Labrador CMS