Nyheter
Norgesgruppen med årsresultat på 3,4 milliarder
Norgesgruppens driftsinntekter økte kraftig i fjor, med hele 9,3 prosent. Årsresultatet økte også, og endte på 3,4 milliarder kroner.
En betydelig kundevekst bidro til 9,3 prosent økning av driftsinntektene, som dermed endte på 112,2 mrd. kroner (ekskl. IFRS 16).
Til tross for redusert varefortjeneste som følge av Kiwis prispress, styrket konsernet resultatet til et nivå som er på nivå med årene før pandemien. Samlet har konsernet tatt ut kostnadsreduksjoner på 1,2 mrd. kroner sammenlignet med 2022, hvorav halvparten er reduserte strømkostnader.
Resultatmargin på 3,1 prosent
Årsresultatet endte på 3,4 milliarder kroner. Resultatmarginen ble dermed 3,1 prosent for 2023, mot 2,8 prosent året før. Samtidig ble klimagassutslippene redusert med nær 7 prosent i 2023.
2023 ble et utfordrende år for varehandelen i Norge, med høy kostnadsvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft for kundene. Kiwis prisgrep 1. februar 2023 førte til en solid økning i kundetrafikken og styrket kjedens posisjon. Ved utgangen av året var Kiwi Norges største kjede, med over 700 butikker, og for første gang passerte den grønne lavpriskjeden milepælen 50 mrd. kroner i omsetning.
Fornøyde kunder er det viktigste for en handelsaktør som NorgesGruppen, skriver konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.
– I et marked i endring er vi veldig fornøyde med å styrke vår markedsposisjon i matmarkedet. Vi opplever fantastisk kundevekst som følge av flere viktige grep fra våre kjeder, og butikkene fremstår som tilpasningsdyktige når våre kunder opplever at alt koster mer. Det gir oss fortsatt gode forutsetninger for langsiktig god utvikling av alle våre virksomheter, fremholder Hollevik.
2023 et spesielt år
Han sier seg godt fornøyd med året, men legger ikke skjul på at 2023 ble et spesielt år:
– Tøff priskonkurranse kombinert med kraftig prisøkning på varene vi kjøper inn, satte press på marginene våre i året som gikk. Til tross for redusert varefortjeneste styrkes årsresultatet, som følge av økt produktivitet og sterk underliggende drift, sier han.
Norgesgruppens konkurransearena er et totalt matmarked som omsetter for omtrent 360 milliarder kroner. Det betyr en økning på om lag 6 prosent i 2023. I dette totalmarkedet har Norgesgruppen en markedsandel på 27 prosent. Matprisene fortsatte å øke i 2023 som følge av økte innkjøpspriser, svekket valuta og den krevende internasjonale makrosituasjonen.
Tall fra SSB viser at prisveksten på mat og drikke i Norge de siste 24 månedene har vært lavere enn i Sverige og på nivå med Danmark.
– Vi har en god bredde med sterke kjedekonsepter i flere deler av matmarkedet. Flere er ledende i sine respektive deler av markedet. Motiverte medarbeidere og fornøyde selvstendige kjøpmenn gjør at Norgesgruppen er godt posisjonert for videre vekst, mener Runar Hollevik.
Han understreker samtidig at resultatene i 2023 først og fremst er takket være innsatsen fra mer enn 45.000 dedikerte medarbeidere i Norgesgruppens mange virksomheter.