Nyheter

Ny salgsrekord for alkoholfritt øl

Godt hjulpet av en kraftig økning i salget av alkoholfritt juleøl, ble det satt ny rekord for salg av alkoholfritt øl i fjor. Også starten på januar i år har vært rekordhvit.

Publisert Sist oppdatert
Markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund .

I løpet av 2019 ble det solgt hele 10,6 millioner liter øl uten alkohol i dagligvarebutikkene. Det er ny rekord.

Det stadig økende salget av alkoholfritt øl skyldes i stor grad bredere utvalg og et kraftig kvalitetsløft på produktene de siste årene. Den gode smaksopplevelsen og den høye kvaliteten på brygget gjør at alkoholfritt øl ikke lenger blir sett på som en erstatning for øl med alkohol, sier markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund.

Ifølge han er det også en økende oppmerksomhet rundt kropp og helse, som gjør at flere enn tidligere er mer bevisste på alkoholinntaket, med på å løfte kategorien.

Ringnes har også utplassert kjøleskap for det alkoholfrie ølet i en rekke norske butikker. Dette tiltaket sørget for kaldt alkoholfritt øl i butikken, og økte ifølge deres tall salget av alkoholfritt øl med hele 55 prosent sammenlignet med butikker som per i dag ikke tilbyr dette.

Rekordhvit start på året

Ifølge en undersøkelse som Ipsos har gjort for alkovettorganisasjonen Av-og-til har hver fjerde nordmann vurdert å ta en «hvit måned» i januar, både i matveien og når det gjelder alkohol.

Bare i løpet av de tre første ukene av januar økte salget av alkoholfritt øl med så mye som 10 prosent sammenlignet med fjoråret.

Bredden i utvalget og nye smaksvarianter har bidratt til vekst i markedet for øl uten alkohol.

Det tror vi primært skyldes et sterkere fokus på sunnhet og helse i januar. Det skyldes ikke bare et ønske om å redusere alkoholinntaket etter jul- og nyttårsfeiring, men også det faktum at øl uten alkohol inneholder langt færre kalorier enn sukkerholdig brus eller øl med alkohol, sier markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes, Henrik Lund.

Salget av juleøl uten alkohol økte med 15 prosent

Lund er også fornøyd med juleølsalget. Det økte nemlig med hele 15 prosent sammenlignet med fjoråret.

Det kan tyde på at stadig flere tenker både helse og moderasjon også i julemånedene, hvor alkoholforbruket vanligvis er noe høyere enn vanlig. Det er også en naturlig utvikling at sesongvariantene av det alkoholfrie ølet øker når stadig flere velger alkoholfritt øl, sier Lund.

Munkholm er Norges desidert største alkoholfrie ølmerke, og «Julemunken» er også Norges største alkoholfrie juleøl. Hele 399 000 liter av i alt 616 000 liter som ble solgt av juleøl uten alkohol var en «Julemunk».

Det er en vekst på hele 26 prosent, noe som viser at stadig flere finner sin egen alkoholfrie ølfavoritt i det store utvalget vi kan tilby i dag, både som tørsteslukker, til kosen, til festen eller ved siden av maten, sier Lund.

"Hvit" mat og drikke

I neste utgave av Convenience kan du lese mer om hvordan Døgnvill Burger og Ringnes samarbeider om å tilby alkoholfritt øl fra tappetårn. I tillegg satser også Døgnvill på å tilby "hvite" retter på menyen. Snart består nesten 50 prosent av menyen av andre smakfulle retter uten rødt kjøtt.

Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnement

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS