Restaurant
Olivia-ansatte skulle betale når kundene stikker fra regningen: – Ikke lovlig
«Flee-bills, as a result of the employee neglecting his station, entails salary deductions» heter det i Olivia-håndboken Nettavisen har fått tilgang til.
På norsk kan det oversettes til «stikkregninger, som et resultat av at den ansatte neglisjerer sin stasjon, innebærer reduksjon i lønningene.
Personalhåndboken er datert med årstallet 2023.
Nettavisen har snakket med tre ansatte som bekrefter at de har fått denne beskjeden fra ledelsen.
– Det har vi fått beskjed om. Det er litt håpløst. Hvis man har uteservering og skal inn med oppvasken, får man jo ikke gjort noe hvis noen stikker, sier en av de ansatte til Nettavisen.
Vedkommende fikk beskjed av en tidligere sjef om at man fikk trekk hvis kundene rømmer fra regningen, men kjenner ikke til at noen er trukket.
En annen ansatt har selv opplevd at kundene ved et av sine bord har stukket av fra regningen.
– Det har skjedd at det har vært en stikkregning. Ett bord stakk. Da måtte jeg skrive en tekst hvor jeg måtte forklare situasjonen og begrunne hvorfor jeg ikke burde trekkes i lønn. Jeg hadde så mye å gjøre og hadde ikke tid å gå til det bordet hele tiden, sier en annen ansatt som ble fortalt om dette på opplæringsvakten sin.
Ikke lov
Seniorrådgiver Trine Hammer i Arbeidstilsynet forteller at det ikke er lov å trekke ansatte i lønn.
– Det er veldig ugreit. Det er ikke den ansatte sin skyld i det hele tatt. Det er ulovlig å ha en sånn forhåndsavtalt avtale, sier Hammer til Nettavisen.
Det skal mye til for at arbeidsgiver kan trekke ansatte i lønn, forteller Hammer.
– Da skal den ansatte ha oppført seg grovt uaktsomt. Det er en del lovpålagte rammer som skal være på plass. Det at en gjest stikker av fra regningen er ikke en lovlig grunn til å trekke i lønn, sier Hammer.
Det gjør det ikke mer lovlig eller bindende at det står i personalboken.
Olivia legger seg flate og beklager. HR-direktør Kristin Arnkvær sier dette er en utdatert formulering, som skal fjernes fra personalhåndboken i morgen.
– Vi beklager
Olivias HR-direktør Kristin Arnkværn er forelagt kommentarene fra Nettavisens kilder. Arnkværn legger seg flat på vegne av Olivia-ledelsen.
– Dette er en formulering som er utdatert, sier Arnkværn til Nettavisen i en epost-utveksling.
Ifølge Arnkværn har ledelsen allerede planlagt å ta ut hele kapittelet fra den nye personalhåndboken som lanseres i morgen sammen med den nye Olivia-Employee-appen.
– Den skulle ikke ha stått i utgaven som fortsatt ligger ute, og vi beklager at den gjorde det. Dette er noe som har stått i personalhåndboken veldig lenge, men som en «sovende paragraf» som vi ikke har forholdt oss til, sier Arnkværn.
Skal ikke ha skjedd
HR-sjefen forteller at hun ikke kjenner til at noen er trukket i lønn.
– Etter det jeg har oversikt over, har vi ikke trukket noen i lønn som følge av at våre gjester har stukket av fra regningen.
– Hva tenker dere om sitatene fra deres ansatte?
– Det er viktig å presisere at medarbeidere ikke er ansvarlig dersom gjester stikker av fra regningen sin. Det er bare å beklage at vi hadde denne formuleringen i personalhåndboken, og den er helt fjernet i den nye nettside-versjonen. Etter det jeg har oversikt over, har vi ikke trukket noen medarbeidere i lønn som følge av at gjester har stukket av fra regningen.