Nyheter
Omsetningsrekord for Q-Meieriene
Q-Meierienes omsetning økte med 75 millioner kroner fra 2015 til 2016 og landet dermed på 1 milliard 385 millioner kroner. En vekst på 6 prosent.
- Mesteparten av omsetningsøkningen stammer nok en gang fra innovasjoner, sier Q-sjef Bent Myrdahl. Sjefen i det lille utfordrermeieriet har tidligere uttalt at det å lykkes med en innovasjon, innebærer å endre forbrukernes vaner.
Noe han tror er like vanskelig som å vinne gull i de olympiske leker.
- Vi vant ikke olympisk gull, men vi vant noe som er nesten like stort, sier markedsdirektør, Kristine Aasheim.
For andre gang mottok nemlig Q-Meieriene matvarebransjens innovasjonspris.
- 2016 har virkelig vært yoghurtens år, sier Aasheim.
Nye smaksvarianter for poseyoghurt, fortsatt sukkerkamp med flere millioner tonn spart sukker, laktosereduksjon av flere produkter, relansering av Skyr og lansering av Gresk yoghurt fra Jæren var en del av Qs initiativ i 2016, forteller hun.
Selv om 2016 går inn i historiebøkene som et rekordår for utfordreren, er sjefen likevel ikke helt fornøyd.
- Beklageligvis har vi på grunn av svekkede rammevilkår mistet konkurransekraft for melk. Og for første gang har vi hatt tilbakegang for Q-melk, sier Myrdahl. Minus 1 prosent i markedsandel eller -5 prosent i volum er tall Q-sjefen liker dårlig.
- Her er det bare å brette opp ermene og slå tilbake. Konkurranse liker vi, men å tape liker vi ikke, understreker Myrdahl.
(NTB)