Nyheter
Oppløftende for Orkla
Orklas driftsresultat (EBIT adj) økte med 14 prosent til 1.020 mill. kroner i 1. kvartal 2019. Driftsinntektene økte med 5 prosent til 10.176 mill. kroner.
Merkevarevirksomheten hadde fremgang i driftsresultatet på 10 prosent og organisk salgsvekst var på 0,9 prosent. Orkla Foods hadde organisk vekst i de fleste markeder, mens Orkla Confectionery & Snacks oppnådde fremgang i Norge, Finland og Danmark.
Spesielt var det vekst i Norge som følge av reversert sukkervareavgift. Orkla Food Ingredients opplevde en tidlig start på iskremsesongen og leverte et solid driftsresultat. Orkla Care hadde driftsresultat på nivå med fjoråret, men det var svak topplinjeutvikling.
Flere viktige oppkjøp
Orkla Foods har avtalt å kjøpe det svenske selskapet Lecora, som blant annet produserer fryste og kjølte vegan- og vegetarretter til storhusholdningsmarkedet. Orkla Foods gjennomførte i tillegg kjøp av 43,5 prosent av aksjene i det portugisiske selskapet Asteriscos e Reticências, S.A, som selger fermenterte te-baserte helsedrikker under merkevaren Captain Kombucha.
Orkla Food Ingredients har avtalt å kjøpe majoriteten av aksjene i det greske selskapet Stelios Kanakis Industrial and Commercial S.A., som er markedsledende innen salg og distribusjon av konditor-, bakeri- og iskremingredienser. Selskapet har også avtalt kjøp av Zeelandia Sweden AB, som er en betydelig leverandør av margarin, vegetabilske oljer og bakeriingredienser.
Høyere kraftpriser
Hydro Power økte driftsresultatet med 24 prosent og endte på 73 mill. kroner. Økningen skyldtes i all hovedsak høyere kraftpriser enn i samme kvartal i fjor.
Kotipizza Group
Orkla Financial Investments oppnådde et driftsresultat på 22 mill. kroner, mot tilsvarende -5 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Fremgangen skyldes hovedsakelig at Kotipizza Group er inkludert fra 1. februar og gevinst fra Orkla Eiendoms overlevering av boliger på Sofienlunden i Oslo.
Resultat fra tilknyttede selskaper økte med 92 prosent til 165 mill. kroner. Jotuns driftsresultat økte med 44 prosent i 1. kvartal. Det var sterk vekst i Protective Coatings og god utvikling i Decorative Paints. Salget i Marine Coatings er fortsatt påvirket av den sykliske lavkonjunkturen i skipsindustrien, men har begynt å ta seg opp,
Konsernets andre inntekter og kostnader utgjorde i 1. kvartal -119 mill. kroner. De største postene var transaksjonskostnader ved kjøpet av Kotipizza Group, regnskapstekniske effekter ved sluttføring av salget av det russiske snacksselskapet Chaka og flyttekostnader til nytt hovedkontor.
Orklas resultat før skatt økte med 12 prosent til 990 mill. kroner i 1. kvartal 2019. Resultat pr. aksje (justert) økte med 21 prosent til 0,85 kroner.
(Orkla.no)