Nyheter

Mange nordmenn lar seg friste av billig drikke på andre siden av grensen. (FOTO: KARINE H. HENRIKSEN)

Panterekord for «svenske-bokser»

Nordmenn kjøper stadig mer brus og øl fra Sverige. Hittil i år er det blitt pantet nær 34 millioner såkalte «svenske-bokser» i Norge, og det er større vekst i pant av svensk tomgods enn norske drikkebokser.

Publisert Sist oppdatert

Ferske tall fra Infinitum, som drifter panteordningen på gjennvinnbare drikkevarebokser og plastflasker i Norge, viser en rekordhøy andel «svenske-bokser» som pantes her i landet.

Ved utgangen av november var det blitt pantet nær 34 millioner svenske bokser i Norge siden årsskiftet. Det utgjør over seks prosent av det totale antallet bokser som har blitt pantet i Norge så langt i år.

- Det har vært en økning hvert eneste år siden 2015, og aldri har andelen «svenske-bokser» vært så høy, sier administrerende direktør, Petter Haas Brubakk, i NHO Mat og Drikke.

- Dette underbygger de ferske grensehandelstallene fra Statistisk sentralbyrå, som viste en økning på over 15 prosent for siste 12 måneders periode. Når vi i tillegg vet at ikke alle bokser havner i pantesystemet, er det helt klart en dramatisk økning, sier han.

Tallene omfatter bokser med øl, brus og energidrikker. Flasker kommer i tillegg. Til tross for at grensehandelen har stabilisert seg på et skyhøyt nivå og pantetallene sannsynliggjør at nordmenn stadig handler mer drikkevarer i Sverige, har regjeringen gjort lite for å snu grensehandelen. Med store avgiftsforskjeller på brus, sjokolade, alkohol og tobakk er det forståelig at forbrukerne gjør opprør og grensehandler i Sverige.

- Dagens avgiftsnivå fører til at arbeidsplasser går tapt og at noen virksomheter på sikt rett og slett velger å avvikle driften. Det fører igjen til mindre skatteinntekter, økte offentlige utgifter med flere arbeidsledige og færre nyetableringer av norske bedrifter. Det er i grunnen helt nødvendig at regjeringen griper fatt i situasjonen og iverksetter tiltak for å hindre en slik utvikling, sier Brubakk.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS